Jelena
    Hej, om en elev vill på gymnasiet utbilda sig till hår-och make-up stylist, så sökte hen tidigare till inriktnignen Övriga hantvert på Hantverksprogrammet, men hur gör man nu, med de förändringar som har skett?
    Tacksam för ett snabbt svar och med länkar till relevant info på andra sidor.
    :)

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Jelena!
    du har rätt; det har inträffat några förändringar inom svensk gymnasieskola under åren 2020-2022. Just den delen av förändringar som du frågar om kan man läsa om på Skolverkets hemsida här. Jag syftar till just den punkten, läs nedan:
    "Hår- och makeupstylist (Från och med 1 juli 2021 ingår yrkesutgången hår- och makeupstylist inom hantverksprogrammet inriktning Frisör, barberare och hår- och makeupstylist))".
    Eleven bör alltså söka till HV/inriktning Frisör, barberate & hår-och makeupslylist.