Kimia
    Jag har tittat på antagningsstatistiken för tandläkarprogrammet,men jag undrar vilket av BI & BII som står för meritvärde?.

    Mvh
    • : För dig blir det BIex (gruppen som söker på gymnasie-examen). BI är det de med "gamla" Slutbetyg och BII är det de som har kompletterat sina betyg efter gymnasiet.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Kimia!

    BI är en grupp för sökande på betyg som har alla kurser i ett och samma betygsdokument.
    BII är en grupp för sökande på betyg som har kompletterat efter gymnasiet och har "tilläggsbetyg" till sitt Slutbetyg eller Gymnsieexamen.
    BIex är en grupp för sökande som söker på Gymansieexamen, det är en ny grupp som infördes till sommaren 2014 och kommer att upphöra (används för sista gången till antagning VT 2017).

    I fall du söker till HT 2017 eller senare, kommer du att söka i antingen BI eller i BII (beroende på om du har kompletterat dina gymnasiebetyg eller ej).

    HP är en grupp som söker på resultat av högskoleprovet och i fall du gör HP kommer du att prövas även i den gruppen.

    Mer om platsfördelning och om betygsurval kan du läsa på https://www.antagning.se/sv/Ta-reda-pa-mer-/Platsfordelning-och-urval/Betygsurval/

    Bästa hälsningar
    Anna