Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32010 frågor besvarade.
En fråga om linjer och pilotutbildning svara?
1Poäng
Monalisa
hej, jag vill verkligen få svar på följande fråger... (riktigt viktigt TACK!!)
1 vilken är absoluta bästa linjen till att bli pilot..TE eller NV...jag tänkte ju söka vidare sen till "svenskapilotutbildningen" och där får man ju lära sig mycket teknik så NV är någ kanske nåt för mig ..om man endå lär sig teknik på utbildningen sen? ( eller är jag helt ute och cyklar??
2 Vilken är lättast att komma in på när det gäller poäng TE eller NV..och vilka poäng behöver för dom efter 9an ?
3 Hört att det är svårt att få jobb efter "pilotutbildningen" och att man måste betala enu mer för massa flygtimmar för att ens få jobb som pilot. Det är ju rena onödigt asså allt man betalar ju var enda steg man tar 600.000 för utbildningen 15.000 för läkarintyg och massa flygtimmar som kostar sen kanske man inte ens får jobbet? Varför är det så och vad ska man göra för att undvika att det händer?
Hejsan, ska försöka svara på dina frågor i den fina turordning du gjort;
1. Vilken är absoluta bästa linjen till att bli pilot..TE eller NV...jag tänkte ju söka vidare sen till "svenskapilotutbildningen" och där får man ju lära sig mycket teknik så NV är någ kanske nåt för mig ..om man endå lär sig teknik på utbildningen sen? ( eller är jag helt ute och cyklar??
Svar; Min spontana tanke är Teknikprogrammet - kanske mest att det bör stämma överens med dina intressen med tanke på vad mycket teknik det finns i ett flygplan som du ska förstå - men det är min egen tanke.
2. Vilken är lättast att komma in på när det gäller poäng TE eller NV..och vilka poäng behöver för dom efter 9an ?
Svar; Dessvärre så växlar antagningspoängen från år till år beroende på antalet sökande till skola och program. Du bör kunna fråga Syv på din skola om statistik hur det brukar se ut i just ditt sökområde på Teknik och Natur.
3 Hört att det är svårt att få jobb efter "pilotutbildningen" och att man måste betala enu mer för massa flygtimmar för att ens få jobb som pilot. Det är ju rena onödigt asså allt man betalar ju var enda steg man tar 600.000 för utbildningen 15.000 för läkarintyg och massa flygtimmar som kostar sen kanske man inte ens får jobbet? Varför är det så och vad ska man göra för att undvika att det händer?
Svårt att sia om arbetsmarknaden så många år framåt när du ska in i flygbranschen. Den är ju ganska konkurrensutsatt och pressad just nu - i varje fall den svenska marknaden. Här kan du läsa mer om vad Arbetsförmedlingen gör för bedömning av branschen;
Hej! Jag har en fråga. Jag har nyss börjat fundera på vad det är jag egentligen vill studera till, men det är ju försent för att ändra universitets ansökan. Jag undrar dock om det går att studera till Forensiker genom Civilingenjörs...
Julia: :
Hej!Det vi vet om yrket Forensiker berättar vi på framtid.se/yrke/forensiker och utbildningsbakgrund kan vara olika.Och det finns olika sorters "forensiker" bl.a IT-forensiker vars kompetens och utbildning skiljer sig... Läs hela svaret
Hej! Som det ser ut idag rider jag i Landslaget och satar på de stora tävlingarna. Detta kommer jag nog att fortsätta med ett tag till om det går som planerat. För att kunna vara på topp krävs det även att jag håller igång och...
SYV-besökare: :
Hej Julia,
du nämner distans men skriver att du inte tror det passar. Vill i alla fall ge dig länk till Korrespondensgymnasiet, som erbjuder distans men med endast några få... Läs hela svaret
Vill verkligen jobba inom juridik helst, brottsmål. Men har inte tillräckligt höga betyg för att komma in på jurist linjen, vilka andra linjer ger mig möjligheten att jobba inom detta? Om det finns någon möjlighet.
SYV-besökare: :
Hej Emmy,
att jobba "inom juridik, helst brottsmål" kan man på olika sätt. Som du säkert redan vet, är Advokater, Åklagare, Domare - alla i Grunden... Läs hela svaret