Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31998 frågor besvarade.
En fråga om linjer och pilotutbildning svara?
1Poäng
Monalisa
hej, jag vill verkligen få svar på följande fråger... (riktigt viktigt TACK!!)
1 vilken är absoluta bästa linjen till att bli pilot..TE eller NV...jag tänkte ju söka vidare sen till "svenskapilotutbildningen" och där får man ju lära sig mycket teknik så NV är någ kanske nåt för mig ..om man endå lär sig teknik på utbildningen sen? ( eller är jag helt ute och cyklar??
2 Vilken är lättast att komma in på när det gäller poäng TE eller NV..och vilka poäng behöver för dom efter 9an ?
3 Hört att det är svårt att få jobb efter "pilotutbildningen" och att man måste betala enu mer för massa flygtimmar för att ens få jobb som pilot. Det är ju rena onödigt asså allt man betalar ju var enda steg man tar 600.000 för utbildningen 15.000 för läkarintyg och massa flygtimmar som kostar sen kanske man inte ens får jobbet? Varför är det så och vad ska man göra för att undvika att det händer?
Hejsan, ska försöka svara på dina frågor i den fina turordning du gjort;
1. Vilken är absoluta bästa linjen till att bli pilot..TE eller NV...jag tänkte ju söka vidare sen till "svenskapilotutbildningen" och där får man ju lära sig mycket teknik så NV är någ kanske nåt för mig ..om man endå lär sig teknik på utbildningen sen? ( eller är jag helt ute och cyklar??
Svar; Min spontana tanke är Teknikprogrammet - kanske mest att det bör stämma överens med dina intressen med tanke på vad mycket teknik det finns i ett flygplan som du ska förstå - men det är min egen tanke.
2. Vilken är lättast att komma in på när det gäller poäng TE eller NV..och vilka poäng behöver för dom efter 9an ?
Svar; Dessvärre så växlar antagningspoängen från år till år beroende på antalet sökande till skola och program. Du bör kunna fråga Syv på din skola om statistik hur det brukar se ut i just ditt sökområde på Teknik och Natur.
3 Hört att det är svårt att få jobb efter "pilotutbildningen" och att man måste betala enu mer för massa flygtimmar för att ens få jobb som pilot. Det är ju rena onödigt asså allt man betalar ju var enda steg man tar 600.000 för utbildningen 15.000 för läkarintyg och massa flygtimmar som kostar sen kanske man inte ens får jobbet? Varför är det så och vad ska man göra för att undvika att det händer?
Svårt att sia om arbetsmarknaden så många år framåt när du ska in i flygbranschen. Den är ju ganska konkurrensutsatt och pressad just nu - i varje fall den svenska marknaden. Här kan du läsa mer om vad Arbetsförmedlingen gör för bedömning av branschen;
Hej! Tänkte kolla angående yrket Tornkranförare inom byggbranschen. Vilken är medellönen i Sverige och hur blir man tornkranförare om man inte gått det programmet på gymnasiet? Kostar utbildningen och hur lång praktik/ lärlingstid har man?...
Anna: :
Hej Marcus!enligt de uppgifter jag har tillgång till är medel (snitt) lön för kranförare i Sverige cirka 37.500 kr/månad.Om man inte gick "rätt" utbildning på gymnasiet, då... Läs hela svaret
Hej. Jag pluggar på movant i Göteborg, komvux till byggnadsträarbetare. Vi ska ut på praktik men det är i nuläget så svårt att hitta platser att det finns risk för att elever inte får någon alls. Det innebär att vi...
Anna: :
Hej Louise,ring Skolverkets upplysningstjänst - 08-527 332 00. På ungdomsgymnasiet gäller det att i fall obligatorisk praktik ingår men det ej finns praktikplatserna, då kan/får gymnasieskola... Läs hela svaret
Jag gick Omvårdnadsprogrammet på gymnasiet för 7 år sedan. När jag nu söker till yrkesutbildningar på Komvux så får jag avslag varenda gång pga. "ej prioriterad pga. tidigare utbildning". Är det omöjligt för mig...
Vägledare: :
Hej David,
komvux har begränsade resurser och enligt Vuxenutb.förordningen hör "personer med kort tidigare utbildningsbakgrund - de prioriterade målgrupperna"; komvux i en enskild kommun kan ej ta in de som... Läs hela svaret