Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31882 frågor besvarade.
En fråga om linjer och pilotutbildning svara?
1Poäng
Monalisa
hej, jag vill verkligen få svar på följande fråger... (riktigt viktigt TACK!!)
1 vilken är absoluta bästa linjen till att bli pilot..TE eller NV...jag tänkte ju söka vidare sen till "svenskapilotutbildningen" och där får man ju lära sig mycket teknik så NV är någ kanske nåt för mig ..om man endå lär sig teknik på utbildningen sen? ( eller är jag helt ute och cyklar??
2 Vilken är lättast att komma in på när det gäller poäng TE eller NV..och vilka poäng behöver för dom efter 9an ?
3 Hört att det är svårt att få jobb efter "pilotutbildningen" och att man måste betala enu mer för massa flygtimmar för att ens få jobb som pilot. Det är ju rena onödigt asså allt man betalar ju var enda steg man tar 600.000 för utbildningen 15.000 för läkarintyg och massa flygtimmar som kostar sen kanske man inte ens får jobbet? Varför är det så och vad ska man göra för att undvika att det händer?
Hejsan, ska försöka svara på dina frågor i den fina turordning du gjort;
1. Vilken är absoluta bästa linjen till att bli pilot..TE eller NV...jag tänkte ju söka vidare sen till "svenskapilotutbildningen" och där får man ju lära sig mycket teknik så NV är någ kanske nåt för mig ..om man endå lär sig teknik på utbildningen sen? ( eller är jag helt ute och cyklar??
Svar; Min spontana tanke är Teknikprogrammet - kanske mest att det bör stämma överens med dina intressen med tanke på vad mycket teknik det finns i ett flygplan som du ska förstå - men det är min egen tanke.
2. Vilken är lättast att komma in på när det gäller poäng TE eller NV..och vilka poäng behöver för dom efter 9an ?
Svar; Dessvärre så växlar antagningspoängen från år till år beroende på antalet sökande till skola och program. Du bör kunna fråga Syv på din skola om statistik hur det brukar se ut i just ditt sökområde på Teknik och Natur.
3 Hört att det är svårt att få jobb efter "pilotutbildningen" och att man måste betala enu mer för massa flygtimmar för att ens få jobb som pilot. Det är ju rena onödigt asså allt man betalar ju var enda steg man tar 600.000 för utbildningen 15.000 för läkarintyg och massa flygtimmar som kostar sen kanske man inte ens får jobbet? Varför är det så och vad ska man göra för att undvika att det händer?
Svårt att sia om arbetsmarknaden så många år framåt när du ska in i flygbranschen. Den är ju ganska konkurrensutsatt och pressad just nu - i varje fall den svenska marknaden. Här kan du läsa mer om vad Arbetsförmedlingen gör för bedömning av branschen;
Hej Jag läser systemvetenskap på Örebro universitet. Nu finns det möjlighet göra en sen anmälan på sommarkurser. Kurserna som jag är ute efter finns inte på Örebro universitet men jag såg att andra universitet erbjöd kurser inom...
Milla : :
Hej,maximalt antal högskolepoäng som man kan bli antagen till sommarkurser är, enligt den information jag har, 22.5 hp. De poängen räcker inte (för att du behöver ju 30 hp). Jag kan... Läs hela svaret
Hej. Jag undrar hur de räknar studiemedel på universitet. Om jag läser en kurs 15hp och två kurser på 7,5hp styck och alla dessa är på halvfart. Räknas det då som att läsa på heltid eller hur blir det ?
Milla : :
Hej,på heltid läser man, i Sverige, 30 högskolepoäng på 20 veckor. Universitetsterminen är 20 veckor och läsåret = 40 veckor. På ett läsår läser man 60... Läs hela svaret
Hej, det är så att jag har blivit antagen på en masterkurs 30 hp. Den finns även som 15 hp på samma lärosäte. Men det jag inte förstår är att både börjar och slutar samma vecka, jag hade för mig att kurs som går...
Milla : :
Hej,om kursens hela omfattning är 30 högskolepoäng, då läser man den på en termin på heltid eller på två terminer på halvtid. Om kursens... Läs hela svaret