Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32185 frågor besvarade.
En fråga om linjer och pilotutbildning svara?
1Poäng
Monalisa
hej, jag vill verkligen få svar på följande fråger... (riktigt viktigt TACK!!)
1 vilken är absoluta bästa linjen till att bli pilot..TE eller NV...jag tänkte ju söka vidare sen till "svenskapilotutbildningen" och där får man ju lära sig mycket teknik så NV är någ kanske nåt för mig ..om man endå lär sig teknik på utbildningen sen? ( eller är jag helt ute och cyklar??
2 Vilken är lättast att komma in på när det gäller poäng TE eller NV..och vilka poäng behöver för dom efter 9an ?
3 Hört att det är svårt att få jobb efter "pilotutbildningen" och att man måste betala enu mer för massa flygtimmar för att ens få jobb som pilot. Det är ju rena onödigt asså allt man betalar ju var enda steg man tar 600.000 för utbildningen 15.000 för läkarintyg och massa flygtimmar som kostar sen kanske man inte ens får jobbet? Varför är det så och vad ska man göra för att undvika att det händer?
Hejsan, ska försöka svara på dina frågor i den fina turordning du gjort;
1. Vilken är absoluta bästa linjen till att bli pilot..TE eller NV...jag tänkte ju söka vidare sen till "svenskapilotutbildningen" och där får man ju lära sig mycket teknik så NV är någ kanske nåt för mig ..om man endå lär sig teknik på utbildningen sen? ( eller är jag helt ute och cyklar??
Svar; Min spontana tanke är Teknikprogrammet - kanske mest att det bör stämma överens med dina intressen med tanke på vad mycket teknik det finns i ett flygplan som du ska förstå - men det är min egen tanke.
2. Vilken är lättast att komma in på när det gäller poäng TE eller NV..och vilka poäng behöver för dom efter 9an ?
Svar; Dessvärre så växlar antagningspoängen från år till år beroende på antalet sökande till skola och program. Du bör kunna fråga Syv på din skola om statistik hur det brukar se ut i just ditt sökområde på Teknik och Natur.
3 Hört att det är svårt att få jobb efter "pilotutbildningen" och att man måste betala enu mer för massa flygtimmar för att ens få jobb som pilot. Det är ju rena onödigt asså allt man betalar ju var enda steg man tar 600.000 för utbildningen 15.000 för läkarintyg och massa flygtimmar som kostar sen kanske man inte ens får jobbet? Varför är det så och vad ska man göra för att undvika att det händer?
Svårt att sia om arbetsmarknaden så många år framåt när du ska in i flygbranschen. Den är ju ganska konkurrensutsatt och pressad just nu - i varje fall den svenska marknaden. Här kan du läsa mer om vad Arbetsförmedlingen gör för bedömning av branschen;
Tack för ditt svar Daniel! Men en sak jag undrar är, hur kommer det sig att 3000 personer är behöriga och endast 160 delas ut? Hur väljer de ut vilka som ska komma in?
Anna: :
Alla behöriga sökande deltar i Konkurrensen om utbildningsplats . Man kan konkurrera i en eller i flera urvalsgrupper. De som har högre betyg eller högre resultat på högskoleprovet - tas in så... Läs hela svaret
Hej!
I höstas blev jag reserv 93 vid andra antagningen, hur stor är chansen att jag kommer in till VT2017?
Tacksam för svar!!
Milla : :
För att komma in från Reserv krävs det att någon hoppar av, dvs tackar Nej till sin studieplats. Hur många som kommer att tacka Nej till sina platser är omöjligt att... Läs hela svaret
Hej!
Står som reserv nr 2 till ett program nu. Dom som jobbar på antagningskansliet har ledigt från 7 juli till den 27, alltså till imorgon. Kan ja få besked imorgon om ja kom in eller inte? Är det möjligt? Hur lång tid har man på sig att svara på sitt Reserv antagnings besked om man nu får...
Milla : :
Hej Marcus!
Som reserv nr 2 skulle du komma in om två elever som är Antagna, tackade Nej till sina utbildningsplatser
eller - om en elev tackar Nej + den elev som står som reserv nr1 också tackar Nej till... Läs hela svaret