Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31938 frågor besvarade.
En fråga om linjer och pilotutbildning svara?
1Poäng
Monalisa
hej, jag vill verkligen få svar på följande fråger... (riktigt viktigt TACK!!)
1 vilken är absoluta bästa linjen till att bli pilot..TE eller NV...jag tänkte ju söka vidare sen till "svenskapilotutbildningen" och där får man ju lära sig mycket teknik så NV är någ kanske nåt för mig ..om man endå lär sig teknik på utbildningen sen? ( eller är jag helt ute och cyklar??
2 Vilken är lättast att komma in på när det gäller poäng TE eller NV..och vilka poäng behöver för dom efter 9an ?
3 Hört att det är svårt att få jobb efter "pilotutbildningen" och att man måste betala enu mer för massa flygtimmar för att ens få jobb som pilot. Det är ju rena onödigt asså allt man betalar ju var enda steg man tar 600.000 för utbildningen 15.000 för läkarintyg och massa flygtimmar som kostar sen kanske man inte ens får jobbet? Varför är det så och vad ska man göra för att undvika att det händer?
Hejsan, ska försöka svara på dina frågor i den fina turordning du gjort;
1. Vilken är absoluta bästa linjen till att bli pilot..TE eller NV...jag tänkte ju söka vidare sen till "svenskapilotutbildningen" och där får man ju lära sig mycket teknik så NV är någ kanske nåt för mig ..om man endå lär sig teknik på utbildningen sen? ( eller är jag helt ute och cyklar??
Svar; Min spontana tanke är Teknikprogrammet - kanske mest att det bör stämma överens med dina intressen med tanke på vad mycket teknik det finns i ett flygplan som du ska förstå - men det är min egen tanke.
2. Vilken är lättast att komma in på när det gäller poäng TE eller NV..och vilka poäng behöver för dom efter 9an ?
Svar; Dessvärre så växlar antagningspoängen från år till år beroende på antalet sökande till skola och program. Du bör kunna fråga Syv på din skola om statistik hur det brukar se ut i just ditt sökområde på Teknik och Natur.
3 Hört att det är svårt att få jobb efter "pilotutbildningen" och att man måste betala enu mer för massa flygtimmar för att ens få jobb som pilot. Det är ju rena onödigt asså allt man betalar ju var enda steg man tar 600.000 för utbildningen 15.000 för läkarintyg och massa flygtimmar som kostar sen kanske man inte ens får jobbet? Varför är det så och vad ska man göra för att undvika att det händer?
Svårt att sia om arbetsmarknaden så många år framåt när du ska in i flygbranschen. Den är ju ganska konkurrensutsatt och pressad just nu - i varje fall den svenska marknaden. Här kan du läsa mer om vad Arbetsförmedlingen gör för bedömning av branschen;
Hej, om man börjar på ett nytt program i åk 1 men tar med sig betyg från den tidigare åk 1, kan man studera något annat istf. de kurser man har redan gått?
Milla : :
Ja, om gymnasieskola kan erbjuda "på de håltimmar som uppstår" läsa andra kurser som eleven vill läsa. Exempel: eleven tar med sig godkänt betyg i engelska 5 från sina studier... Läs hela svaret
Hej, om man borjar om gymnasiet fran natur till restauranglinjen: vad gor man under tiden dar alla teoretiska amnen som man har redan fatt godkant i undervisas?
Milla : :
Hejsan,jo, det finns lite olika lösningar. Många elever som börjar på ett nytt gymnasieprogram läser alla kurser med sin nya klass - detta av följande anledningar: -- de vill... Läs hela svaret
Hej!
om man byter gymnasium efter åk1 och går om på ett annat program, då vet jag att man kanske har lite håltimmar och sånt första året eftersom man redan gjort några av kurserna. Men skulle man då kunna plugga typ högre matte eller nått med en annan klass under håltimmarna? (Asså typ, min...
Anna: :
hej Mitra!
du har rätt i mycket av det du skriver i din fråga. Ja, om eleven går om ett år på gymnasiet på ett Nytt program, då kan det hända att hen kan läsa andra kurser... Läs hela svaret