Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32121 frågor besvarade.
En fråga om linjer och pilotutbildning svara?
1Poäng
Monalisa
hej, jag vill verkligen få svar på följande fråger... (riktigt viktigt TACK!!)
1 vilken är absoluta bästa linjen till att bli pilot..TE eller NV...jag tänkte ju söka vidare sen till "svenskapilotutbildningen" och där får man ju lära sig mycket teknik så NV är någ kanske nåt för mig ..om man endå lär sig teknik på utbildningen sen? ( eller är jag helt ute och cyklar??
2 Vilken är lättast att komma in på när det gäller poäng TE eller NV..och vilka poäng behöver för dom efter 9an ?
3 Hört att det är svårt att få jobb efter "pilotutbildningen" och att man måste betala enu mer för massa flygtimmar för att ens få jobb som pilot. Det är ju rena onödigt asså allt man betalar ju var enda steg man tar 600.000 för utbildningen 15.000 för läkarintyg och massa flygtimmar som kostar sen kanske man inte ens får jobbet? Varför är det så och vad ska man göra för att undvika att det händer?
Hejsan, ska försöka svara på dina frågor i den fina turordning du gjort;
1. Vilken är absoluta bästa linjen till att bli pilot..TE eller NV...jag tänkte ju söka vidare sen till "svenskapilotutbildningen" och där får man ju lära sig mycket teknik så NV är någ kanske nåt för mig ..om man endå lär sig teknik på utbildningen sen? ( eller är jag helt ute och cyklar??
Svar; Min spontana tanke är Teknikprogrammet - kanske mest att det bör stämma överens med dina intressen med tanke på vad mycket teknik det finns i ett flygplan som du ska förstå - men det är min egen tanke.
2. Vilken är lättast att komma in på när det gäller poäng TE eller NV..och vilka poäng behöver för dom efter 9an ?
Svar; Dessvärre så växlar antagningspoängen från år till år beroende på antalet sökande till skola och program. Du bör kunna fråga Syv på din skola om statistik hur det brukar se ut i just ditt sökområde på Teknik och Natur.
3 Hört att det är svårt att få jobb efter "pilotutbildningen" och att man måste betala enu mer för massa flygtimmar för att ens få jobb som pilot. Det är ju rena onödigt asså allt man betalar ju var enda steg man tar 600.000 för utbildningen 15.000 för läkarintyg och massa flygtimmar som kostar sen kanske man inte ens får jobbet? Varför är det så och vad ska man göra för att undvika att det händer?
Svårt att sia om arbetsmarknaden så många år framåt när du ska in i flygbranschen. Den är ju ganska konkurrensutsatt och pressad just nu - i varje fall den svenska marknaden. Här kan du läsa mer om vad Arbetsförmedlingen gör för bedömning av branschen;
Jag studerar just nu på gymnasium, det tekniska programmet och jag undrar om jag kan studera till lastbilsförare för tung lastbil som 19 åring? Det som jag söker är körkort C1 och CE. Om det är möjligt, vart kan jag i så fall studera det?
Mikael: :
Hej Erik,det är inte alls säkert att det går att efter gymnasiet läsa till lastbilsförare. Lastbilsförare är en utbildning på gymnasial nivå och i första hand... Läs hela svaret
Hejsan! Jag går nu tredje året på ekonomiprogram med inriktning juridik. Jag har under ett tag mått dåligt och missat mycket i skolan och jag känner mig ej motiverad att gå till skolan då jag tappat intresset för det jag läser. Jag vill...
Mikael: :
Hej Miranda,
du vill bli >>lastbilschaufför och för det krävs C-körkort, för lastbil. Om man söker Arbetsmarknadsutbildning via Arbetsförmedlingen ställs det som ett... Läs hela svaret
Jag har syriskt körkort till lastbil och buss. Mitt svenska språk ligger på "Nybörjare" nivå. Jag vill jobba med att köra buss eller lastbil i Sverige. Hur gör jag bäst? Jag har bott ca 2 år i landet. Arabiska som modersmål. Jag har inte börjat SFI än. Enda intyg jag har är körkortet just nu. TacK.
Liselotte: :
Hej Amadou,
det snabbaste sättet för dig att bli behörig lastbils- eller bussförare i Sverige är genom att komma in i något Projekt. Arbetsförmedlingen... Läs hela svaret