Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32106 frågor besvarade.
En fråga om linjer och pilotutbildning svara?
1Poäng
Monalisa
hej, jag vill verkligen få svar på följande fråger... (riktigt viktigt TACK!!)
1 vilken är absoluta bästa linjen till att bli pilot..TE eller NV...jag tänkte ju söka vidare sen till "svenskapilotutbildningen" och där får man ju lära sig mycket teknik så NV är någ kanske nåt för mig ..om man endå lär sig teknik på utbildningen sen? ( eller är jag helt ute och cyklar??
2 Vilken är lättast att komma in på när det gäller poäng TE eller NV..och vilka poäng behöver för dom efter 9an ?
3 Hört att det är svårt att få jobb efter "pilotutbildningen" och att man måste betala enu mer för massa flygtimmar för att ens få jobb som pilot. Det är ju rena onödigt asså allt man betalar ju var enda steg man tar 600.000 för utbildningen 15.000 för läkarintyg och massa flygtimmar som kostar sen kanske man inte ens får jobbet? Varför är det så och vad ska man göra för att undvika att det händer?
Hejsan, ska försöka svara på dina frågor i den fina turordning du gjort;
1. Vilken är absoluta bästa linjen till att bli pilot..TE eller NV...jag tänkte ju söka vidare sen till "svenskapilotutbildningen" och där får man ju lära sig mycket teknik så NV är någ kanske nåt för mig ..om man endå lär sig teknik på utbildningen sen? ( eller är jag helt ute och cyklar??
Svar; Min spontana tanke är Teknikprogrammet - kanske mest att det bör stämma överens med dina intressen med tanke på vad mycket teknik det finns i ett flygplan som du ska förstå - men det är min egen tanke.
2. Vilken är lättast att komma in på när det gäller poäng TE eller NV..och vilka poäng behöver för dom efter 9an ?
Svar; Dessvärre så växlar antagningspoängen från år till år beroende på antalet sökande till skola och program. Du bör kunna fråga Syv på din skola om statistik hur det brukar se ut i just ditt sökområde på Teknik och Natur.
3 Hört att det är svårt att få jobb efter "pilotutbildningen" och att man måste betala enu mer för massa flygtimmar för att ens få jobb som pilot. Det är ju rena onödigt asså allt man betalar ju var enda steg man tar 600.000 för utbildningen 15.000 för läkarintyg och massa flygtimmar som kostar sen kanske man inte ens får jobbet? Varför är det så och vad ska man göra för att undvika att det händer?
Svårt att sia om arbetsmarknaden så många år framåt när du ska in i flygbranschen. Den är ju ganska konkurrensutsatt och pressad just nu - i varje fall den svenska marknaden. Här kan du läsa mer om vad Arbetsförmedlingen gör för bedömning av branschen;
brukar medianen i det preliminära antagningen bli sista intagna i slutantagningen
Anna: :
Hej Nora,det är mycket svårt att sia om framtiden... Som det brukar vara (vilket absolut kan ändras och dessutom ändras mycket!!!) är att höjningen på... Läs hela svaret
Hej! Jag har några frågor om hur skillnaden på utbildningen är på olika skolor. Jag har ganska så höga meritpoäng, just nu ligger den på 322.5, och i den linje jag vill gå på gymnasiet är teknik, helst med inriktningen teknikvetenskap, men information och media samt design och produktutveckling...
My: :
Hej Wilma, vi har fått svar från rektor på >>>den skola som du är intresserad av, var god läs hans svar nedan;
Hej,Jag skulle svara 3 saker:1. Ser man på skolan... Läs hela svaret
Antagningsgränsen sjunker ganska mycket enligt gyantagningen, hur säkra är dessa preliminära antagningarna? på skolor som tex norra real sjönk medianen från 330 till 317.5 hur säkert är det?
jag undrade även över gymnasie recensioner på hemsidor som gymnasium.se där vissa recensioner skiljde...
Peter: :
Hej Daniel,
den preliminära antagningen görs mest för att testa att det funkar att göra ansökan och skicka ut besked till eleverna - samt för gymnasieskolorna som kan... Läs hela svaret