Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32092 frågor besvarade.
En fråga om linjer och pilotutbildning svara?
1Poäng
Monalisa
hej, jag vill verkligen få svar på följande fråger... (riktigt viktigt TACK!!)
1 vilken är absoluta bästa linjen till att bli pilot..TE eller NV...jag tänkte ju söka vidare sen till "svenskapilotutbildningen" och där får man ju lära sig mycket teknik så NV är någ kanske nåt för mig ..om man endå lär sig teknik på utbildningen sen? ( eller är jag helt ute och cyklar??
2 Vilken är lättast att komma in på när det gäller poäng TE eller NV..och vilka poäng behöver för dom efter 9an ?
3 Hört att det är svårt att få jobb efter "pilotutbildningen" och att man måste betala enu mer för massa flygtimmar för att ens få jobb som pilot. Det är ju rena onödigt asså allt man betalar ju var enda steg man tar 600.000 för utbildningen 15.000 för läkarintyg och massa flygtimmar som kostar sen kanske man inte ens får jobbet? Varför är det så och vad ska man göra för att undvika att det händer?
Hejsan, ska försöka svara på dina frågor i den fina turordning du gjort;
1. Vilken är absoluta bästa linjen till att bli pilot..TE eller NV...jag tänkte ju söka vidare sen till "svenskapilotutbildningen" och där får man ju lära sig mycket teknik så NV är någ kanske nåt för mig ..om man endå lär sig teknik på utbildningen sen? ( eller är jag helt ute och cyklar??
Svar; Min spontana tanke är Teknikprogrammet - kanske mest att det bör stämma överens med dina intressen med tanke på vad mycket teknik det finns i ett flygplan som du ska förstå - men det är min egen tanke.
2. Vilken är lättast att komma in på när det gäller poäng TE eller NV..och vilka poäng behöver för dom efter 9an ?
Svar; Dessvärre så växlar antagningspoängen från år till år beroende på antalet sökande till skola och program. Du bör kunna fråga Syv på din skola om statistik hur det brukar se ut i just ditt sökområde på Teknik och Natur.
3 Hört att det är svårt att få jobb efter "pilotutbildningen" och att man måste betala enu mer för massa flygtimmar för att ens få jobb som pilot. Det är ju rena onödigt asså allt man betalar ju var enda steg man tar 600.000 för utbildningen 15.000 för läkarintyg och massa flygtimmar som kostar sen kanske man inte ens får jobbet? Varför är det så och vad ska man göra för att undvika att det händer?
Svårt att sia om arbetsmarknaden så många år framåt när du ska in i flygbranschen. Den är ju ganska konkurrensutsatt och pressad just nu - i varje fall den svenska marknaden. Här kan du läsa mer om vad Arbetsförmedlingen gör för bedömning av branschen;
Jag går i 9:an just nu och gymnasievalet börjar närma sig. Jag velar mellan att gå naturbruk inriktning djurvård eller att gå en naturvetenskaplig linje. Jag drömmer om att bli djursjukskötare eller veterinär i framtiden. Jag vet att...
Anna: :
Hej Emilia,särskild behörighet till utbildningen som leder till yrket Djursjukskötare och yrket Veterinär är ganska olika. Det är mycket "lägre... Läs hela svaret
Kan jag gå naturbruksprogrammet med inriktning skogsbruk och fortfarande bli fastighetsskötare?
Anna: :
Hejsan,yrket Fastighetsskötare, är inte reglerat och det kan därför finnas många olika utbildningar som leder till det yrket. Ytterst är det upp till de som... Läs hela svaret
Jag har läst djurvård på en naturbruksskola. Jag har studerat naturkunskap 1a1 och har behörighet inom naturkunskap 2 då jag läst 1a1 och djurhållning, samt djur i naturbruk. MEN jag behöver ha läst naturkunskap 1a1 och 1a2 för att vara behörig till utbildningen jag vill söka. Måste jag studera...
Milla : :
Du är redan nu behörig, anser jag. Detta för att naturkunskap 2 är högre kurs som baseras på nk1a2. Har man godkänt betyg i nk2, anses man vara behörig till utbildning som kräver lägre behörighet i samma ämne.