SYV-besökare
    Hej, jag har en fråga om ni har några förslag på vad man kan göra för att hjälpa en ganska ung deltagare, som är lite över 20 år gammal, som läser SFI och är mitt i kursen och "står och stampar", gör inte någon "progression". Hen är intresserad av datorer och dataspel. Inlärling i svenska funkar - just nu - inte alls. Vad finns det att göra?
    Tusen tack för all hjälp, tips och råd!
    S. :)

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej,
    det är bra att personen har intressen och man kan försöka "spinna vidare" på dem. Om man t.ex kan anpassa undervisning i svenska så att hen läser på svenska om datorer och dataspel!? :)

    Annars så tänker jag på personens ålder - hen som är så ung. Här tänker jag delvis på att det är "många år kvar till pensionen" och delvis på att när en 20-åring inte lär sig språk, så måste det finnas "en bra anledning" till det. Anledningar kan variera: det kan vara "vad som helst" från hörselskador till stress/trauma eller "allmänna inlärningssvårigheter"; olika "låsningar" när man kanske av någon anledning "bestämmer sig" för att "det här är för svårt och går inte" ... Detta bör, enligt min mening, utredas. Börja kanske med att göra hörselskrining/hörseltest. 
    Vi känner till ett fall då en person i 40-års åldern som var mycket motiverad, men ej kunde lära sig svenska. Vid "närmare påseendet" visade det sig att hen hade en "dold hörselskada" - på så sätt att hen ej hörde på vissa ljudfrekvenser och delar av orden "försvan" vilket personen själv inte visste om. Personen fick sedan gå i en så kallad "hörselgrupp" där hen lärde sig svenska i "vanlig ordning" utan några speciella svårigheter. 
    Jag säger inte att "din deltagare" har hörselskada... för det vet jag ingenting om. Jag säger att det är bra att försöka hitta anledning till varför hen inte lär sig, för att annars blir det svårt att "fixa det" och hen har ännu väldigt lång tid kvar till pensionen, därför finns det all anledning att försöka få fram vad är det som gör att hen inte lär sig.
    Jag skulle nog även titta på personens tidigare skolbakgrund: det kan t.ex vara så att hen är mycket lägre utbildad än ni tror. Det kan t.ex stå i "papprena" att personen gick i skola i 7 år. Och så tror vi i Sverige att det är studier i alla "vanliga ämnen" på heltid man bedrev under alla de åren, vilket behöver inte alls vara sant.
    Det kan t.ex vara så att hen under 7 års tid gick i skolan någon gång ibland... några dagar i månaden eller några få timmar per vecka och läste kanske endast något ämne och inte kan skriva på sitt modersmål /eller har mycket bristfälliga skriv- och läskunskaper på sitt modersmål/. Det finns också exempel på att man kan ha flera modersmål samtidigt och har ej stabila grundkunskaper i något av de modersmålen, utan kan "delar och bitar" från de olika språken... vilket gör att man ej har någon "grundspråkförståelsle" som man i språkundervisningen bygger på. På ren svenska: kanske behöver personen gå i en "analfabet-gruppen" i stället. 
    Förutom utbildningsbakgrund, så kan problemet vara Hälsa: både nedsatt hörsel, syn och andra hälsoproblem som gör att man har svårt att lära sig ett nytt språk.

    Det kan också vara en kombination av flera faktorer och det är ofta det "värsta", svårast att handskas med, när personen har lite nedsatt syn, lite nedsatt hörsel, lite för stressad, lite för många sociala/familjeproblem... sover dåligt pga stress som kommer från de kraven som ställs... mm och m.fl - dvs om det är inte ett stort utan många "små" problem som i samverkan gör att man inte lär sig.

    Att utreda vad det är som gör att man inte lär sig i "normal takt" kan vara svårt. Det kan också bara krävas mer tid... det kan "komma", som det heter... "Ge det bara lite tid"-metoden kan också funka ibland. 

    Ett anant exempel som jag personligen känner till:
    det hände för många år sedan; en person som flydde från kriget "hamnade" av en slump ensam i Sverige och hela hans familj "hamnade" i Tyskland. Personen vill förenas med sin familj och eftersom de var 8-10 personer i Tyskland och han var ensam i Sverige var hans plan att ta sig till Tyskland. Reglerna gjorde att han ej kunde göra det innan han blev svensk medborgare; i alla fall så som han uppfattade det... och det var, som sagt, för ganska många år sedan... - rätt eller fel men personen väntade bara för att tiden skulle gå och att han kunde få svenskt medborgarskap och kunna direkt flytta till sin familj i Tyskland. Han var inte intresserad av att lära sig svenska (inte "öppet", men inners inne var han inte intresserad). Han var bitter för att reglerna gjorde att han inte kunde förena sig med sin familj. Han har velat lära sig tyska i stället för svenska - för att han mentalt var "på väg mot Tyskland" ... 
    Återigen, säger jag inte att "din deltagare" inte vill lära sig svenska. Utan jag säger att ibland finns det "dolda orsaker" som inte är uppenbara men som gör att det "inte går" att lära sig ett språk, som man medvetet eller omedvetet "förkastar"pga vissa omständigheter.

    Det är inte lätt. Man kan sällan "tvinga fram" inlärning. Den studerande måste både vilja och KUNNA lära sig. Många faktorer spelar in. 
    Det tar tid och energi att utreda alla de möjliga orsaker som utgör hinder för inlärning. Det är tyvärr inte alltid den tiden och orken finns. :(

    Hoppas i alla fall att ngt. i mitt svar blir på ngt. sätt till hjälp,

    Daniel

    Frågor och svar taggade med 'social' (5 st.)

    • K

      Plugga hemifrån i nian?

      Jag undrar om man kan plugga hemifrån om man går i nian så som man kan göra på gymnasiet. Jag trivs inte alls i klassen/skolan, jag gör nästan vad som helst för att stanna hemma. och eftersom jag inte trivs så lär jag mig inte så mycket heller. och har tänkt på det ett tag, så tänkte höra om...

      Milla : : Hej K, jättetråkigt att du inte trivs och inte viII gå tiII skoIan. Jag undrar om du har pratat med Kurator och andra personer på din skoIa? ...tyvärr så finns det inte en genereII rättighet... Läs hela svaret
    • Elenore

      Socialpedagogiska programmet Stockholm?

      Hej. Finns det möjlighet att studera Socialpedagogiska programmet i Stockholm någonstans? Har letat men hittar inte, kanske missat bara.. Vill inte studera på distans.

      Mikael: : Hej Elenore, på StockhoIms Universitet finns det en fristående kurs (på 7,5 hp) - men det är inte ett program, så man bIir inre SociaIpedagog efter att ha Iäst den kursen,... Läs hela svaret
    • cheima

      jag undrar vilket jobb skulle passat mig bäst?

      jag är väldigt social och envis. bra på att klura ut saker. vill leva ett dröm liv med mycket pengar. Jag har funderat lite på advokat och inspektör.

      Milla : : Hej Cheima! Går du i åk8 idag? Jag ser att du är 14 år och antar att du går i "åttan". Stämmer det? I så fall väljer du till gymnasiet under nästa läsår. Du behöver inte bestämma dig redan nu... ang. vilket... Läs hela svaret
    • Kimia

      Fråga angående sociala/icke sociala jobb?

      Hej Om man har aspergers syndrom,rekommenderar ni då att man kan jobba inom vården med sociala jobb,eller är det bäst om man jobbar inom laboratorium eller med forskning? Väldigt tacksam för hjälpen för att jag måste reda ut det här! Mvh

      Milla : : Hej Kimia! Asperger syndrom kan ha olika varianter, olika grader och andra speciella omständigheter kring personen som har fått diagnosen. Det är svårt att ge generella rekommendationer i detta fallet. Bra om... Läs hela svaret
    • Kimia

      Tänker jag på rätt sätt här?

      Hej Jag vill veta om jag tänker på rätt sätt:,genom att jag anser att om man inte är "så social",så är det bättre att gå VO och utbilda sig till läkare(At/St) eller tandhygienist.Jag tänker liksom att om man får erfarenhet från sjukvården och tar ut sin yrkesexamen från VO,så kan man lättare få...

      Liselotte: : Hej Kimia, att bli mer "social" kan man träna på och det bra om du gör i fall du anser att du vill göra det. Gå prata med kurator och/eller skolpsykolog och be om hjälp med det. Att "lättare få plats på utbildningarna" till... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga