Tusen tack för all hjälp, tips och råd!
S. :)
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32204 frågor besvarade.
Hej,
det är bra att personen har intressen och man kan försöka "spinna vidare" på dem. Om man t.ex kan anpassa undervisning i svenska så att hen läser på svenska om datorer och dataspel!? :)
Annars så tänker jag på personens ålder - hen som är så ung. Här tänker jag delvis på att det är "många år kvar till pensionen" och delvis på att när en 20-åring inte lär sig språk, så måste det finnas "en bra anledning" till det. Anledningar kan variera: det kan vara "vad som helst" från hörselskador till stress/trauma eller "allmänna inlärningssvårigheter"; olika "låsningar" när man kanske av någon anledning "bestämmer sig" för att "det här är för svårt och går inte" ... Detta bör, enligt min mening, utredas. Börja kanske med att göra hörselskrining/hörseltest.
Vi känner till ett fall då en person i 40-års åldern som var mycket motiverad, men ej kunde lära sig svenska. Vid "närmare påseendet" visade det sig att hen hade en "dold hörselskada" - på så sätt att hen ej hörde på vissa ljudfrekvenser och delar av orden "försvan" vilket personen själv inte visste om. Personen fick sedan gå i en så kallad "hörselgrupp" där hen lärde sig svenska i "vanlig ordning" utan några speciella svårigheter.
Jag säger inte att "din deltagare" har hörselskada... för det vet jag ingenting om. Jag säger att det är bra att försöka hitta anledning till varför hen inte lär sig, för att annars blir det svårt att "fixa det" och hen har ännu väldigt lång tid kvar till pensionen, därför finns det all anledning att försöka få fram vad är det som gör att hen inte lär sig.
Jag skulle nog även titta på personens tidigare skolbakgrund: det kan t.ex vara så att hen är mycket lägre utbildad än ni tror. Det kan t.ex stå i "papprena" att personen gick i skola i 7 år. Och så tror vi i Sverige att det är studier i alla "vanliga ämnen" på heltid man bedrev under alla de åren, vilket behöver inte alls vara sant.
Det kan t.ex vara så att hen under 7 års tid gick i skolan någon gång ibland... några dagar i månaden eller några få timmar per vecka och läste kanske endast något ämne och inte kan skriva på sitt modersmål /eller har mycket bristfälliga skriv- och läskunskaper på sitt modersmål/. Det finns också exempel på att man kan ha flera modersmål samtidigt och har ej stabila grundkunskaper i något av de modersmålen, utan kan "delar och bitar" från de olika språken... vilket gör att man ej har någon "grundspråkförståelsle" som man i språkundervisningen bygger på. På ren svenska: kanske behöver personen gå i en "analfabet-gruppen" i stället.
Förutom utbildningsbakgrund, så kan problemet vara Hälsa: både nedsatt hörsel, syn och andra hälsoproblem som gör att man har svårt att lära sig ett nytt språk.
Det kan också vara en kombination av flera faktorer och det är ofta det "värsta", svårast att handskas med, när personen har lite nedsatt syn, lite nedsatt hörsel, lite för stressad, lite för många sociala/familjeproblem... sover dåligt pga stress som kommer från de kraven som ställs... mm och m.fl - dvs om det är inte ett stort utan många "små" problem som i samverkan gör att man inte lär sig.
Att utreda vad det är som gör att man inte lär sig i "normal takt" kan vara svårt. Det kan också bara krävas mer tid... det kan "komma", som det heter... "Ge det bara lite tid"-metoden kan också funka ibland.
Ett anant exempel som jag personligen känner till:
det hände för många år sedan; en person som flydde från kriget "hamnade" av en slump ensam i Sverige och hela hans familj "hamnade" i Tyskland. Personen vill förenas med sin familj och eftersom de var 8-10 personer i Tyskland och han var ensam i Sverige var hans plan att ta sig till Tyskland. Reglerna gjorde att han ej kunde göra det innan han blev svensk medborgare; i alla fall så som han uppfattade det... och det var, som sagt, för ganska många år sedan... - rätt eller fel men personen väntade bara för att tiden skulle gå och att han kunde få svenskt medborgarskap och kunna direkt flytta till sin familj i Tyskland. Han var inte intresserad av att lära sig svenska (inte "öppet", men inners inne var han inte intresserad). Han var bitter för att reglerna gjorde att han inte kunde förena sig med sin familj. Han har velat lära sig tyska i stället för svenska - för att han mentalt var "på väg mot Tyskland" ...
Återigen, säger jag inte att "din deltagare" inte vill lära sig svenska. Utan jag säger att ibland finns det "dolda orsaker" som inte är uppenbara men som gör att det "inte går" att lära sig ett språk, som man medvetet eller omedvetet "förkastar"pga vissa omständigheter.
Det är inte lätt. Man kan sällan "tvinga fram" inlärning. Den studerande måste både vilja och KUNNA lära sig. Många faktorer spelar in.
Det tar tid och energi att utreda alla de möjliga orsaker som utgör hinder för inlärning. Det är tyvärr inte alltid den tiden och orken finns. :(
Hoppas i alla fall att ngt. i mitt svar blir på ngt. sätt till hjälp,
Daniel
Jag undrar om hur mycket antagningsgränsen kan ändras på estetiska linjer (där antagningsprovens poäng spelar med)? Jag vet att den kan höjas, men kan den då också sänkas eller är det väldigt ovanligt? Tacksam för svar.
Hej Emma,om gymnasieskolan finner möjlighet att utöka antal platser - då kan antagningsgräns sänkas. Gymnasieskolorna försöker anpassa antal platser till... Läs hela svaretHej, jag ska så snart som möjligt söka gymnasium och jag är säker på vart jag vill gå osv. Så som jag uppfattar det får man ett preliminärt svar i februari om man kommer in eller inte. Men denna terminen har man ju inte läst klart alla ämnen som t.ex. No ämnena. Och då blir ju inte alla ens...
Hej Frida, de betygen som spelar roll för din möjlighet att komma in på gymnasiet är de betygen som kommer att finnas i SLUTBETYGET från Grundskolan. Om man kommer eller inte kommer in i... Läs hela svaretHej! Jag går idag i åk 8 och har en fråga om att komplettera upp betyg. Det ligger till såhär att jag har ämnet hem och konsumentkunskap i åk 8 nu på vårterminen och jag lägger två betygskriterier från A. Nästa termin gör jag mitt gymnasieval (tillfälliga) alltså från mina betyg i...
Hej Hedvig, det är de betyg som kommer att finnas i ditt Slutbetyg från Grundskolan, som verkligen spelar roll. Om du kommer att läsa Hem- och konsumentkunskap under vårterminen i åk9, då... Läs hela svaretHej! Jag ligger 7 poäng över dom preliminära intagningspoängen till den skola jag vill gå på. Kan detta bli ett problem?
Hej David, eftersom vi inte vet hur antagnignsgräns ändras - om den går upp eller ner,.. är det rätt så omöjligt att svara på din fråga. Jag tycker du behöver ha "is... Läs hela svaretGud. Blev så förvånad att vi får veta om vi kom in på vårt förstahandsval till gymnasiet förrän i juli månad? Är det så för alla i hela landet? De som gått ut gymnasiet har dem också samma datum? När de får veta om de kom in eller inte? Med vänlig hälsning, Henrik Nguyen.
Hej Henrik! datum för när gymnasieantagningen är klar i olika län, kan du se här>>>Det är tidigast strax efter midsommar, dvs sista veckan i juni - som man kan få besked... Läs hela svaretHej! Man skall ju välja senast feb, får man möjlighet att göra omval efter vår betygen?
Hej, Anders! Var i landet bor den eleven som frågan handlar om? Omvalsperiod ligger under våren men innan vårterminsbetygen är satta. Det är lite olika datum när omvalsperioden börjar och slutar... Läs hela svaretMin son kommer ej att få många godkända betyg nu i höst, han har nu anpassade studier och kämpar för att få godkänt i åtta ämnen till sommaren för att bli behörig till att gå ett yrkesprogram. Kan han göra en ansökan trots att han ännu inte har de betyg som krävs? Skall han göra en...
Hej Carina! Om din son har redan bestämt ang. vilket yrkesprogram han vill gå på - så är det lika bra att göra ansökan under ansökningsperiod (eller valperiod) och till våren kommer det -... Läs hela svaretHittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga