K
    Hej Syv,

    Jag går på andra året I gymnasiet. Jag går i linjen Natur natur och trivs väldigt bra i klassen. Det jag vill veta är om jag kommer kunna ta studenten med ett F i matematik 4c som jag ska läsa nästa termin, på tredje ring.
    Jag har bra betyg på allt annat, och i matematik 1c och 2c har jag ett D. Jag studerar matematik 3C nu, men det går inte så bra för mig!!
    Jag tänkte nu så att jag studerar matematik 3c så gott jag kan och försöker nå E-nivån på proven, men om jag inte gör det kan jag ta om de momenten i boken som jag fått F på nästa år, och bara gå ut med F i matematik 4c?
    Alltså bra betyg i alla ämnen, men matematik 1c, 2c och 3c: E-C nivå och 4c: F.
    Kommer jag kunna göra det och ta studenten?

    TACK så hemskt mycket SYV, det skulle vara väldigt bra att få svar!

    MVH,
    K

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, eftersom du är godkänd i allt annat så får du självklart ut en gymnasieexamen - inga problem. Du får ha max 250 kurspoäng F - dock inte i Matte 1, Svenska 1-3, Engelska 5+6 och Gymnasiearbetet. Det som händer är att du får ett lägre betygsnitt än om du skulle bli godkänd i Matte 4. Det har bara betydelse om du måste konkurrera med andra till en kurs eller program på högskolan. /Lena, Syv