SYV-besökare
    Hej,
    en vuxen arbetslös vill hitta jobb som cykelreparatör. Hen kom till Sverige för inte så länge sedan och kan inte så mycket svenska än.
    Frågor: måste man starta eget eller kan man bli anställd som cykelreparatör?
    Kan man jobba inom det här yrket i Sverige om man inte kan så mycket svenska?
    Alla tips kring den frågan tas emot med stor tacksamhet!
    En nyutexat-syv utan stor erfarenhet, som är tacksam för all hjälp!
    SYV :)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du och den personen som är intresserad av yrket Cykelreparatör får gärna kika på framtid.se/yrke/cykelmekaniker där det bland annat finns en notering om att det är "Svårt att få jobb" inom det yrket, tyvärr.
    Just nu (den 26 maj 2019) hittar jag endast 6 st. annonser inom "det yrket" på Arbetsförmedlingens hemsida och en av dem är att CYKELMONTÖR (sommarjobb i Karlstad) sökes; och ännu en annan - Hjälpmedelstekniker (tillsvidare i Åstorp, Nordvästra Skåne). Och en tredje: är det inklusive försäljning och handlar om el-cyklar. Så, det är endast 3 st. "rena cykelraparatörs-jobben" i hela Sverige som finns att söka via Arbetsförmedlingens hemsida. Alltså, extremt svårt att få jobb: mycket stor konkurrens, om man söker Anställning.
    Givetvis ska man söka alla de jobb man vill ha.
    Rekommenderar att titta även på andra jobb och på möjlighet att starta eget, ex. en liten cykel-reparations-verkstad.
    Vänligen
    Julia syv