litentjej
    Jag går en två årig YH-utbildning inom Systemvetenskap och upplever den som extremt tufft eftersom de enda examinationsformerna som används för denna utbildning är muntliga redovisningar. Detta är något som jag alltid har haft problem med under hela min skolgång men också fått öva extrem mycket på utan några förbättringar. Jag upplever detta som väldigt orättvist då det hindrar mig från att kunna visa mina kunskaper, jag brinner verkligen för detta ämne. Detta gör mig väldigt ledsen och gör mig orolig för min framtid inom denna utbildning eftersom detta är en väldigt stark psykisk påfrestning för mig. Jag har vänt mig till studievägledaren för utbildningen utan något mer stöd än ett kompendium i hur man talar inför folk, något som jag inte upplevde som särkilt hjälpsamt i min situation. I utbildningsinformationen står det även att examinationsformerna ska varieras för att tillgodose olika behov, detta verkar dock inte stämma med verkligheten.

    Vad kan man göra i en situation som denna? Finns det stöd att få? Vem kan jag vända mig till? Jag upplever inget stöd från skolan och har många gånger tänkt att hoppa av på grund av detta.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej! Tråkigt att läsa att du upplever så stora problem inom din utbildning. Jag tänker på att du bör vända dig till Rektorn på din skola. Rektorn är ytterst ansvarig; diskutera med rektorn, förklara hur du tänker och vad du behöver ändra på. Men om inte heller rektorn hjälper dig - vänd dig i så fall till MYH, myndighet för yrkeshögskola som är den tillsynsmyndigheten som ansvarar för yrkeshögskoleutbildningar. Nedan finner du uppgifter om MYH:
    Webbplats www.myh.se

    Telefon 010-20 90 100

    E-post [email protected]

    Postadress
    Myndigheten för yrkeshögskolan
    Box 145
    721 05 Västerås

    Studie- och yrkesvägledare