Anonym10

    När jag söker på kurator eller sjukvårdskurator står där att masterexamen inom socialt arbete kan leda till det. Men är det endast med grundutbildning socionom + då utbildning på avancerad nivå eller gäller det även socialpedagog? Där står på många ställen att socialpedagogik kan leda till yrket och undrar om det tillsammans med masterexamen inom socialt arbete blir behörighet för sjukvårdkuratorsprogramet?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    sedan kort tid tillbaka är Hälso- och sjukvårdskurator ett av de legitimationsyrken där socialstyrelsen utfärdar legitimation och det är förbjudet att utan legitimation anställa inom det yrket. För att få ut legitimation kräver socialstyrelsen examen från Hälso- och sjukvårdskuratorsprogrammet som är utbildningen på avancerad nivå á 60 högskolepoäng. Behörighet till det programmet beskrivs så här: "För att antas till programmet krävs socionomexamen. Dessutom måste du ha svenska och engelska för grundläggande behörighet". Och socionomexamen kan man i Sverige få endast i slutet av socionomprogrammet. Det är alltså ett måste att komma in på socionomprogrammet och sedan på hälso- och sjukvårdskuratorsprogrammet, om man vill i framtiden få anställning som hälso- och sjukvårdskurator. Med det sagt, så kan man nästan alltid hitta några mycket få fall då man går en annan väg... t.ex via utländska examina men det är undantag och kan på förhand inte garanteras vilken bedömning som antagningsgruppen kommer att göra. Socialstyrelsen kan i sin tur (kanske) också bevilja undantag (eventuellt) - om man inkommer med extremt-höga meriter, t.ex om man kan påvisa att man har jobbat med exakt samma arbetsuppgifter i ganska många år... då kan socialstyrelse antingen bevilja legitimation direkt eller svara ang.vilka kompletteringar som behöver göras. Men som regel är vägen till yrket Hälso- och sjukvårdskurator följande: socionomprogrammet, ta ut examen som socionom ... sök sedan till hälso- och sjukvårdskuratorsprogrammet och med det examen sök legitimation hos socialstyrelsen.
    Du kan på studera.nu/jamfor-utbildning?hälso-&sjukvårdskurator se på vilka lärosäten som programmet ges och du får gärna kontakta studievägledare på den utbildningen på de olika lärosäten. Jag tror du får samma svar där som jag ger dig nu.
    Däremot "andra sortens Kuratorer" t.ex skolkurator är ännu inte legitimationsyrken och därför är det upp till arbetsgivare med vilken utbildning de anställer på kuratorspositioner/tjänster. Vår erfarenhet är dock att det är för det mesta personer med socionomexamen som anställs som skolkuratorer och andra sorters kuratorer.

    Studie- och yrkesvägledare