Student

    Hej! Jag har en fråga angående engelska 5, 6. Är det möjligt att kunna flytta sig till engelska 6 i samma skola efter man blir godkänd i 5? Alltså utan att vänta på att ansöka och slösa mycket tid.

    • Ludmila : läser du på komvux? i så fall är det en fråga som du bör ställa till studie- och yrkesvägledare på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Fadi,
    jag håller med svaret som finns i kommentaren till din fråga. Det är nämligen olika hur komvux i olika kommuner organiserar kring antagning till kurserna. Oftast är det mycket fördelaktigt att göra en "generell planering", t.ex Planering mot examensbevis, vilket man gör tillsammans med SYV på komvux. I så fall skriver man in vilka kurser som ska läsas framöver. Sedan kan den planen behöva revideras, om du inte vill eller kan följa den planeringen som var gjord på förhand.
    ***
    Det som är "allmäntgiltigt" och inte är beroende på vilken kommun man är folkbokför i, är följande:
    kursen Engelska 6 bygger på innehåll i kursen Engelska 5.
    För grundläggande behörighet till högskolestudier behöver man godkända betyg i både engelska 5 och i eng 6.
    Komvux brukar inte ta in på överliggande kurs, om man ej har kunskaper motsvarande godkänt betyg i en underliggande kurs.
    ***

    Villkorlig antagning
    Komvux kan göra "villkorlig antagning": t.ex ge besked att du blir Antagen till eng6 om du får godkänt i eng5, så du kan förhoppningsvis söka eng5 och 6 på en gång. Fråga om det på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.

    • Student : Tack!
    • Mikael : vi på fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp!