Mohammed
    Hej!
    Jag har master från mitt hemland och och den är validerat i Sverige samt engelska 6 från Sverige, nu tänker jag läsa vidare till PHD i ett europeisk land. För att kunna göra det, jag måste har ett intyg som visar att jag har bra kunskap på engelska språket, kunskaperna ska motsvarar Ilts. Min fråga är motsvarar engelska 6 ilts, alltså kommer dem godkänna detta som bevis på att jag har tillräckliga kunskaper på engelska om jag lämnar det till de?
    • Peter : Tack Karoline! jag håller med dig. Jag ska nu skriva ett lite längre svar men som går ut på ungefär samma som du skriver i din kommentar. :)
    • : Tack så mycket :)
    • Anna :

      Se gärna även antagning.se/sv/dina-betyg/utlandsk-gymnasieutbildning/det-har-behover-du-ha/behorighet-i-engelska där det framgår att när man med resultatet av IELTS testet söker till svenska lärosäten anses man ha behörghet (godkänt betyg) vad gäller Engelska 6 om man Sammanlagt har IELTS-resultat på 6,5 och ingen del mindre än 5,5; och man anses "ha godkänt betyg i Engelska 7" om det Sammanlaga resultatet på testet är på 7,0 och ingen del på mindre än 6.0. Men om de utländska skolorna erkänner den bedömning som svenska lärosätena gör, kan inte vi på FRåGA SYV svara på.

    • Julia :

      Se om relevant och intressant för dig information finn på universityadmissions.se/en/entry-requirements/english-language-requirements

    Läs alla kommentarer

    2 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Mohammed!
    testet som du skriver om i din fråga finns i flera varianter. Jag gissar på att det är det högre Academic variant du behöver. Testet kan ge upp till max 9 poäng (från o till 9 poäng). Du måste få reda (på den skolan utomlands där du vill läsa) hur många poäng du måste ha på testet. Kräver de 9 poäng, då är det mycket hög nivå i engelska som krävs.
    När du vet hur många poäng på testet som din skola kräver, kontakta de som erbjuder göra test, t.ex finns kontaktuppgifter på folkuniversitetet.se/mer-om-sprak/sprakexamina-och-sprakprov/ielts - 08-789 42 00
    [email protected] -du kan ringa eller maila till de på folkuniversitetet som tar hand om det testet, då kan de hjälpa dig där.

    Universitetsadjunkt i engelska vid Linnéuniversitetet/Linnaeus University på Institutionen för språk/Department of Languages svarar idag (7 maj 2021) om att Engelska 6 motsvarar 6.5 i Academic IELTS. Behöver du högre än 6.5 poäng, räcker inte ditt betyg i engelska 6 i så fall.
    Tips! Du kan söka läsa på komvux Engelska 7 som är högsta gymnasiekurs i engelska inom den svenska gymnasieskolan. Det är (oavsett vad som krävs, formellt sett) bra att kunna mer engelska.

    • : Tack så mycket :)
    • Anna : Jag fick nu svar från folkuniversitetet i Göteborg, som skiljer sig något från det svar som Peter har publicerat. Se "mitt" svar om en stund.
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan, jag fick nu svar från folkuniversitetet i Göteborg om att det går inte "direkt översätta" svenska gymnasiala kurser mot den skalan som används inom IELTS men att eng6 motsvarar på ett ungefär "6". Vidare förklarar folkuniversitetets svar följande:

    Om man vill plugga vidare på universitet eller göra en Masters så ska man göra versionen som heter Academic. Universitet brukar säga vad de behöver som IELTS band score.

    Engelska 6 motsvarar ungefär band 6 men de byggs på olika kriterier så det går inte att direkt jämföra dem.

    IELTS använder en skala. Det är inte så att man blir godkänd eller icke godkänd. Resultat är mellan 1 och 9 ( a band score). 1 betyder non user och 9 = expert user.

    The IELTS 9 band scale
    The IELTS Academic and General Training IELTS test are both graded to a 9 band scale.

    For each section of the test (Writing, Reading, Listening and Speaking) you will receive a band score from 1 – 9. The average of this score will form your overall IELTS band score. This may be a whole score (e.g. 5, 6) or half (e.g. 7.5, 8.5).

    The table below rates each band score against an English skill level. To find out how your test is marked, view IELTS scoring and marking.

    Band 6 = Competent user.
    läs gärna mer på ielts.com.au/get-ielts-results/band-score

    och du kan kontakta folkuniversitetet i Gbg via E-mail/e-post: [email protected]

    Hej igen, var god läs, nedan, svar från Mälardalens högskola:

    Det finns nog inte någon generell regel för hur Eng 6 bedöms i alla europeiska länder, utan att studenten måste höra efter med exakt det lärosäte han vill studera vid hur just de bedömer Eng 6. Alternativt går han in på motsvarande webbplats i mottagarlandet, som i Sverige heter University admissions och läser vad som gäller, eftersom lands regler styr när det gäller ansökningar med utländska nationella kurser (från Sverige i det här fallet). Godkänns inte den Eng 6 för behörighet blir det ju aktuellt med ett internationellt mätverktyg som t,ex IELTS. Men det behövs inte så ofta enligt min erfarenhet, då gymnasiekurserna i Sverige ligger på en hög nivå i engelska.

    Euroguidance har en hel del bra information https://www.uhr.se/syv/infor-en-utlandsvistelse/ivagledning/fore-utlandsvistelsen/forbered/praktiskt/

    Ansökan

    För att få veta exakt vad som förväntas eller krävs av en sökande från Sverige, vare sig det handlar om att söka till en utbildning eller ansöka om jobb, är det alltid bra att fråga utbildningsanordnaren/arbetsgivaren i det aktuella landet direkt.

    Behörighet och eventuella tillgodoräknanden bedöms alltid i det mottagande landet. Bedömningen kan ta tid och kan kräva kontakt med en tredje part. Ibland kan olika typer av inträdesprov förekomma och många utländska universitet vill också att man ska uppvisa resultat från ett språktest.