Olivia

    Jag upplever att engelska 6 kursen är väldigt svår, har aldrig haft problem med engelskan. 5:an gick bra men läraren påstår nu att eng 6 är mycket mer avancerat och gav mig ett f på en text jag ansåg var utförlig och hade svarat på alla frågor. Ska det verkligen vara så? Kan tillägga att 3 av 40 elever fick godkänt av honom. Om det nu skulle vara så att jag går ut med ett slutbetyg på f i engelska 6 och får 2400 poäng istället för 2500, vad innebär det? Får jag då studiebevis och kan plugga upp 6:an och få en examen efter det? Nu är det dock ett helt år kvar på kursen men blir ändå orolig när han helt plötsligt höjt kraven så rejält

    • Julia : Vilket program läser du på gymnasiet?
    • : Jag går handelsprogrammet så det är yrkesförberedande
    • Mikael : I så fall kan du ta ut examensbevis med F i eng6.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Olivia!
    Om kursen eng6 - bl.a om betygskraven - kan du läsa på skolverkets webbplats. Vad gäller uppfylla kraven för examensbevis så spelar det roll om du läser på ett yrkesprogram eller på ett högskoleförberedande program. På de högskoleförberedande ingår äve godkänt betyg i eng6 inom kraven för examensbevis. In på en svensk högskoleutbildning kan man inte antas utan godkänd betyg i engelska 6.
    Om du på gymnasiet inte uppnår godkänt betyg i eng6, finns det möjligheter till komplettering efter gymnasiet. Om du inte får godkänt betyg i eng6 varken sig på gymnasiet eller senare, kan du ändå komma in på många olika eftergymnasiala utbildningar, dock ej inom högskola-universitet, men t.ex inom yrkeshögskola.
    Vad gäller strikta/höga krav som din lärare ställer, så kan vi på FRåGA SYV inte säga ngt om det. SYV är inte lärare och har inte kunskap inom betygssättning. Gör ditt bästa i alla kurser du läser, inkl.engelska 6! Om du tycker läraren ställer för höga krav, kan du prata om det med rektor på din skola. Ytterst ansvarig på en skola är rektorn.
    Om du skulle få F i eng6 eller i en annan kurs på gymnasiet, har du rätt att innan du går ut årskurs 3 göra prövning. Tidpunkt för prövningen är det din skola som bestämmer.