Maja
    Hej!

    Jag har googlat överallt men förstår fortfarande inte det här och hoppades på om ni kanske hade en generell förståelse om det.

    Det är så att på högskolan i london, som jag har sökt in till, står det " Grade/points
    A Levels BB/BBC including English" Jag vet sedan innan vad A levels är, men vad innebär BB/BBC? Tänker att det har att göra med att jag minst ska ha B som betyg såklart, men i vilken utsträckning och i vilka kurser? Har ni förstånd på det?
    • Liselotte : Tips: prova ställ din fråga på https://www.facebook.com/ucasonline/
    • Milla : Bra tips Liselotte, och jag kan också tipsa om att ta kontakt med skolan som är aktuell och be dem förklara sina behörighetskrav i "IB-termer". IB-gymnasiet finns i ca 125 länder och den utbildningen är välkänd över hela världen. Om du får svar i IB-termer, kan SYV på IB programmet (som finns på ca 30 olika gymnasieskolor) förklara för dig vad de menar.
    • Peter : Jag har frågat en IB-koordinator och fick följande svar: "Det ni läst på hemsidan handlar om A levels som är det brittiska studenter studerar på gymnasienivå. Alla brittiska universitet jag varit i kontakt med har också specifika behörighetskrav för IB-elever. Alla counties i alla fall i England har nu minst en IB-skola och dessa har högt anseende i Storbritannien så det är nog nästan en nödvändighet. Kan ni inte hitta dessa på hemsidan så skriv ett mail och fråga vad som krävs om man söker med ett IB Diploma. Det normala är att man söker via UCAS och sedan får man ett "offer" av typen "du får en plats hos oss om du får minst 32 poäng på ditt IB Diploma och har minst betyget 5 i English B HL och 5 i Economics HL".
    • Anna : Ännu ett svar på din fråga från en SYV som jobbar på IB-programmet som lyder: "tyder att man har minst B i sina två A-levels (BB), eller kombinationen BBC med Engelska inräknat, om man går IB-programmet. Går man ett annat program på gymnasiet kontaktar man aktuell skola för att få en bedömning av de kurser man har läst, engelska 7 brukar oftast vara fullt tillräckligt inkl gymnasieexamen."
    Läs alla kommentarer

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Maja!

    Jag ska rådfråga med kollegorna imorgon (måndag) och återkommer om vi hittar svar på din fråga!

    Jag ska göra allt jag kan för att hitta svar att ge dig!

    ANNA

    Du kan prova maila till [email protected] - skriv på Engelska. Det är Epostadress till EURES-rådgivare, experter på "London" på den Europeiska portalen för rörlighet i Arbetslivet.

    Det är två personer som har samma epostadress och de heter Aileen Oliver och José Vigo. Aileen kan svara även på franska och spanska men José - bara på engelska.

    Nu fick vi ett mycket klart svar från en mycket erfaren vägledare som svarar så här:

    Betygen som du skrev är engelska betyg och det går inte att översätta till svenska. Ibland kan man hitta svenska betyg på universitetets hemsida, annars måste man kontakta skolan för att höra vilka betygskrav de har med svenska betyg.

    Nu fick vi ett mycket klart svar från en mycket erfaren vägledare som svarar så här:

    Betygen som du skrev är engelska betyg och det går inte att översätta till svenska. Ibland kan man hitta svenska betyg på universitetets hemsida, annars måste man kontakta skolan för att höra vilka betygskrav de har med svenska betyg.

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan!

    En kollega till mig som jag bad om hjälp att svara på din fråga svarar så här:

    "När det gäller IB så brukar behörighetskraven i UK oftast uttryckas i IB-termer och jag kan därför inte det brittiska systemet så bra (eftersom att IB har ett eget system). Men A-levels brukar motsvaras av Higher Level-ämnen på IB. Och jag skulle tro att de menar att eleven önskvärt ska ha  minst betygen B eller B+B+C på sina A-level-ämnen (de ämnen som eleven läst mest i). I IB-termer skulle det då innebära att eleven ska ha ganska bra betyg, kanske 666 eller 665 i sina HL-ämnen (leta efter behörighetskrav för just IB istället så hittar du nog det!). Som sagt jag chansar lite utifrån logik men vet egentligen inte svaret."

    Liselotte
    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!

    Nu fick vi svar från en sakkunnig och du kan läsa det svaret, nedan, och lycka till!

    "Den första länken är UHR:s information om utbildningssystemet i Storbritannien. Se nedan.

    https://www.uhr.se/internationella-mojligheter/Eurydike---om-utbildning-i-Europa/

    Den andra länken går till UK-Naric som ger ett ”Statement of comparability” om eleven skickar in sitt betygsdokument och betalar avgiften. Se nedan.

    https://www.naric.org.uk/naric/individuals/

    På UCAS webbplats står det också att det inte är nödvändigt att en individs betyg överensstämmer exakt med antagningskraven för många Universitet accepterar alternativa motsvariga kvalifikationer från internationella sökande."

    Studie- och yrkesvägledare

    Nu kan du läsa svar från ännu en kollega till oss, som förhoppningsvis blir till hjälp för dig:

    "A-level jämförs med slutbetyg från gymnasieutbildning och ger behörighet till högskola.

    Betygsstegen E-A där A är högst. BB-BBC betyder att eleven fick betyget B i sina två A-level ämnen,

    Eller BBC i tre ämnen som inkluderar Engelska."