Hej Annika!
    I Sverige är det så att utbildningar på avancerad nivå kräver för behörighet att man har avklarat 3-åriga studier på högskole-Universitetsnivå, på heltid. Det är magisterprogram, masterprogram och även fristående kurser inom olika kunskapsområden som finns på avancerad nivå. Inom vilket område har du din kandidatexamen eller yrkesexamen från högskola-universitet?
    Om du kan tänka dig läsa på grundnivå med undervisningsspråk engelska - så kan du titta på kurser och program som går på engelska och se om någon av de utbildningar intresserar dig och då kan du sedan utreda om du är behörig (det ställs olika krav på särskild behörighet till olika utbildningar):
    studera.nu/jamfor-utbildning/grundnivå-påEngelska

    Vad gäller din fråga om att vara behörig att läsa "kursen" så är det för Särskild behörighet en fråga om Exakt Vilken kurs? Du kan boka tid med SYV-en på komvux i den kommunen i vilken du är folkbokförd och få svar om du har Grundläggande behörighet till högskolestudier. Sedan måste man även ha särskild behörighet (om den krävs och som kan vara mycket olika inför olika högskoleutbildningar). Du får också gärna kika på vad Antagning.se skriver om behörighet för sökande som har betygen från gymnasiet före 1997: antagning.se/sv/betyg-och-behorighet/gymnasieskolan/avgangsbetyg-fore-1997

    • : Hej
    • : Jag har en master of fine arts 5 år pop konstfack så jag är behörig på det sättet. Det när bara hur man bedömer engelskan som jag är osäker på.
    • : Eftersom att det står att kursen som jag söker på konsthögskolan är på engelska. Man skall ladda upp ett dokument där man styrker engelskakunskaperna huruvida det är ok att använda sitt gymnasiebetyg från 1986 eller ej.
    • Mikael : Svenska betyg gäller tillsvidare, finns ingen gräns på att enskilda betyg blir för gamla. Kontakta annars antagningsgruppen på konsthögskolan för att det är de som ska bedöma din behörighet.
    Läs alla kommentarer