Jessica
    Hej!

    Jag pluggade kinesiska på universitet i Italien och jag skulle vilja få mina poäng erkända här i Sverige. Jag har redan skickat allt dokumentation på UHR, och jag fick godkänd från dem, men det står fotfarande ingenting på Antagning under "mina meriter" sidor.
    Hur kan jag få mina poäng erkända? Måste jag bli antagen i en kurs och sen fråga om erkännande? Finns det ingen annan väg?

    Tack i förhand!
    //Jessica

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej!

    Antagning.se är en sida där du gör ansökan till svenska högskole-/universitetsutb. och de intresserar sig endast i de meriter som påverkar dina möjligehtet att komma in på den sökta utbildningen.
    Om du söker till svenska högskoleutbildningar på Grundnivå, t.ex kandidatprogram eller enskilda kurser - då konkurrerar du om plats med dina gymnasiala betyg, och dina tidigare studier på högskolenivå, oavsett land, spelar ingen roll, därför behöver inte Antagning.se veta om du har läst på högskolenivå eller inte.
    Om du söker till avancerade utbildningsalternativ, t.ex magister- eller masterprogram, då behöver du ha Kandidatexamen = tre årig utbildning på högskolenivå på heltid. Om din utbildning från utlandet motsvarar 3-årig heltidsutbildning så kanske du är behörig till program på avancerad nivå... Om du vill ta ut examen från svenska lärosäten, så kan vissa lärosäten besluta om att ta in dina studier i utlandet in i t.ex kandidatexamen och andra lärosäten kan svara att de ej kan göra det; beror också på om vilken inriktning (huvudämne) du vill ha på din kandidatexamen.

    På vilket sätt vill du ha dina studier i utlandet "erkända"?
    Om du söker jobb - så kan du visa de dokument du har, bl.a svar från UHR.
    Om du söker till en viss utbildning - se vad för behörighet den utbildning kräver. Högskoleutb. har strikta krav på behörighet och kan inte, som regel, acceptera andra studier i stället för de betygen som de kräver. Men du kan kontakta Antagningsgruppen på just det lärosäte där du vill studera.
    **********
    Utbildningar på yrkeshögskolorna kan, till skillnad från högskolor-universitet, ta in på "sammantagen bedömning" och då kan du skicka in alla de bevis på dina meriter som du har.
    Om du vill utbilda dig till tolk - så finns utbildningar även på folkhögskolorna. Du kan också kontakta TOI-i Stockholm.

    Övrigt
    Det kan hända att dina utländska meriter kan kanske registreras i LADOK - kika på info på ladok.se/ladok/detta-ar-ladok - är osäker på hur eller om du kan få in dina utländska högre studier in i LADOK och vad du skulle vinna på att ha de uppgifter inne i LADOK i så fall...

    • : Hej,
    • : Tack för svaret. Det som intresserade mig var att få dessa poäng erkända så att jag kunde lära ut kinesiska i skolan. Jag läser KPU just nu och kommer att bli klar nu i april (jag är antagen med ämne engelska). Drför var jag intresserad att få mina poäng erkända.
    • Milla : Om du får lärarlegitimation utan behörighet i kinesiska kan du sen ansöka om utökning av legitimationen. Det är rätt vanligt att man gör så.