Meris
    Hej
    Jag har mina fullständiga meritpoäng (2,5) genom:
    Engelska 7 (1 poäng)
    Tyska 3 (0,5 poäng)
    Tyska 4 (1 poäng)
    Jag gick samhällsvetenskapliga programmet och har tagit examen. Vilket innebär att jag läst endast till matematik 2.
    Om jag nu läser på komvux matematik 3, som är en meritkurs. Sedan får jag ett högre betyg i den än tyska 3 som ger lika mycket meritpoäng och söker in på ett program som inte kräver matematik 3. Kommer matematik 3 som fördel räknas med i mitt snitt istället för tyska 3?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej, i den situationen du beskriver behöver du få högre betyg i Matematik 3 än snittet/jämförelsetalet av dina kurser som ingår i ditt examensbevis - då kommer betyget i matematik 3 räknas in (för att den får räknas in - tillsammans med de kurser som ingår i ditt examensbevis - men höjning blir endast om det betyget blir högre än ditt nuvarande jämförelsetal).
    Om matte 3 blir lägre eller högre än betyget i mod.språk 3 spelar ingen roll. Betyget i mod.språk 3 ingår i ditt examensbevis och kommer räknas in, oavsett vilket betyg du får i matte 3.
    Inga "ersättningar" får göras mot de kurser som ingår i examensbeviset; nya kurser räknas in endast om de krävs för särskild behörighet eller ger meritpoäng, men då räknas de tillsammans med de kurser som ingår i exam.beviset (och inte "i stället" för ngn kurs).