Driven student

    Hej SYV! Jag har en fråga angående prövningar. Jag gick det naturvetenskapliga programmet i gymnasiet där jag läste både spanska 3 och 4 som moderna språk, jag fick dock inte jättebra betyg i dessa. Jag har nu i efterhand fått reda på att man kan göra prövningar i andra moderna språk såsom kurdiska 3 och 4 och jag undrar du utifall betyget jag hade fått i kurdiska 3 och 4 hade ”ersatt” betygen som jag fått i spanska 3 och 4. För ytterligare information så har jag en gymnasieexamen och dessutom har jag läst maximalt antal meritpoäng(2.5) dessutom så har jag spanska 4 som utökad kurs då jag valde att läsa kurdiska 1 som ett modersmål i gymnasiet. Tack på förhand! Med vänliga hälsningar

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    HEJ!
    I Dokumentet Examensbevis kan ingenting ändras. Om du får prövningsbetyg i t.ex Kurdiska 3 och 4, så kan det, dock, höja ditt meritvärde. Så här blir det: om du får högre betyg i Kurdiska 4 (än du har i Spanska 4 som i ditt examensbevis är U-kurs, utökat program) då behöver inte spanska 4-betyget räknas in (dock kommer antagning.se räkna in även spanska 4 om det visar sig att det ändå höjer ditt snittbetyg men om det inte höjer ditt snittbetyg då kommer spanska 4 ej räknas in och kurdiska 4 räknas in i stället - så blir det just på grund av att spanska 4 är i ditt examensbevis markerat med "U").
    Vad gäller Spanska 3 som i ditt examensbevis är en "vanlig kurs", ej utökat, så skulle du få högre höjning om du fick högre betyg just i Spanska 3. Men även högt betyg i Kurdiska 3 kan hjälpa dig på så sätt att antagning.se kommer räkna in även betyget i Kurdiska 3 till de övriga betygen (detta för att Kurdiska 3 kan "i princip" ge meritpoiäng, och vi kan "låtsas" att vi "glömde" att du har spanska 3 inom ditt examensbevis, så vi säger att det är Kurdiska 3 som ger dig meritpoäng för moderna språk men betyget i spanska 3 kommer fortfarande räknas in - också, alltså). Slutsatsen är att du kan höja ditt meritvärde genom höga betyg i Kurdiska 3 och 4 (eller ett annat modernt språk 3 och 4) men betyget i spanska 3 kommer fortfarande stå kvar och bidra till ditt meritvärde genom att räknas in i ditt snitt/jämförelsetal.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Driven student : Ok då förstår jag. Supertack för svaret!
    • Milla : Vi på FRåGA SYV är glada om våra svar blir till hjälp! lycka till!