Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Lovisa,
    svar på frågan du ställer är - I princip, ja! Men det finns viktiga detaljer. T.ex kan inte matte 2 eller högre kurser i ämnet matematik garanteras på ES. Det är endast obligatoriska kurser som eleverna alltid är garanterade att få läsa. Skulle det uppstå lärarbrist på matte-fronten, då kanske det inte blir möjligt att läsa mer matte på ES än just endast den obligatoriska kursen Matematik 1b.
    För det andra, så kan det finnas det vissa kurser som krävs för särskild behörighet som på Samhällsvet.programmet (i alla fall på en av inriktningarna) är obligatorisk men på ES är valbar, förutom matte 2. Det är t.ex Samhällskunskap 2. Den kursen krävs för särskild behörighet om man vill utbilda sig till lärare i samhällskunskap (efter gymnasiet). En sådan "liten detalj" kan leda till att eleven får söka till "sin" högskoleutbildning med ett års försening. Det tar visserligen inte ett helt läsår att läsa upp en mattekurs eller en kurs i samhällskunskap, men om programmet man vill komma in på startar bara på hösten, och man hinner ju inte bli behörig till hösten samma år som man går ut gymnasiet, då blir man försenad i ett helt år. Man kompletterar i så fall så fort eller så långsamt man vill (viktigast är att hinna få ut betygen så att man kan ladda upp dem på www.antagning.se senast sista dag för komplettering), och söker till nästa antagningsomgång.
    Jag rekommenderar kika på programplanen för respektive program för att se vilka kurser som är obligatoriska på just det programmet.
    Med det sagt, så är det ofta (men inte alltid) möjligt att läsa matematik 2b på ES. Har man svårt för matte men vill eller behöver ha godkänt betyg i matematik 2 (t.ex om man vill bli behörig till socionomprogrammet) kan man inom Individuellt val försöka välja läsa matematik 2a.
    Programplan för SA finns att ladda ner som pdf från gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/SA/programplan/Programplan_SA.pdf
    och
    Programplan för ES - från gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/ES/programplan/Programplan_ES.pdf

    Liselotte