Evelina
    Hej! Jag går i 8:an och har börjat tänka lite på gymnasieval. Jag vill jättegärna gå estet-musik på gymnasiet och jag har hört jättebra om skolan jag vill gå på. Musik är det jag brinner för och vill satsa på i livet men mina föräldrar tycker det är en dålig idé och vill att jag går samhäll eller liknande istället där man får mer högskoleförberedande. Jag vet redan att jag vill jobba med barn i framtiden och överväger därför lite till barn och fritid-pedagogik också men tycker inte om skolan med det programmet.
    Jag ligger väldigt bra till i skolan och skulle tro att jag har ganska bra chans att komma in på alla dessa linjer om jag fortsätter lika bra i 9:an. Mina föräldrar tycker därför det är bortkastat att gå estet eller barn och fritid då dom tycker det är "restlinjer" för dom som inte lyckades typ. Men jag känner att när jag nu för en gångs skull ha chansen att påverka min skolgång vill jag ju gå något jag tycker är kul och blir motiverad och inte något som kommer vara nödvändigt om 10 år eller som jag kanske aldrig kommer ha nytta av.

    Hur ska jag göra? Borde jag gå samhäll ändå eller något jag tycker är roligt? Och isåfall får jag mest nytta av att gå estet-musik eller barn och fritid?
    Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Evelina,
    du har ännu mycket gott om tid innan du behöver definitivt bestämma dig ang. gymnasieprogram.
    Det är dock mycket bra att du är ute i god tid.
    ***
    Jag tänker så här...
    Du är mycket intresserad av musik och vill också jobba med barn, eller i alla fall kan tänka dig det... och dina föräldrar önskar att du ska få möjlighet att läsa på högskolan och, om jag förstår dig rätt, vill de att du ska få möjlighet att få "ett riktigt jobb" för att kunna försörja dig och ha stabilitet i tillvaron i framtiden... Det är i alla fall som jag uppfattar "det hela"... och om det stämmer så är det inte alls omöjligt att förena alla de olika önskemål t.ex i yrket Musiklärare >>. Musiklärare kan jobba på grund- och gymnasieskolor, på folkhögskolor, på kommunala Kulturskolor, på Musikhögskolan och i diverse olika projekt... Musiklärare är både musiker >> och pedagog >>. Som musiklärare kan man arbeta både med barn och med vuxna.
    Har man i åtanke som sitt framtida yrke - Musiklärare - är det jättebra att på gymnasiet läsa på Estetiska programmet, >> inriktning Musik. ES är ett högskoleförberedande program. Om man lägger till matematik 2 och naturkunskap 2 (som kan läsas som valbara kurser på ES) blir man behörig till ännu många fler högskoleutbildningar.
    Info om alla gymnasieprogram - med tillhörande Programplaner och info om vilka gymnasieskolor /i hela Sverige + svenska skolor utomlands/ som erbjuder dem - finns på gymnasieguiden.se/program .