Jasmine
    Hej! Jag har länge haft beslutsångest över mitt gymnasieval. Trots att jag började tänka på gymnasiet redan i sexan har jag ännu inte kunnat bestämma mig. Jag ändrar mig HELA tiden. Och just nu känner jag mig mer förvirrad än någonsin med tanke på att det är få veckor kvar tills valet.

    Jag kan inte bestämma mig om jag ska gå natur eller estet bild och form ( med samhällsinriktning dvs. naturkunskap 2, matte 2, samhällskunskap 2 & engelska 7 som programfördjupning).
    Jag är väldigt studiemotiverade och fick 320 av 340 (med modersmål) poäng under ht i nian. Jag älskar att kämpa och studera mycket i skolan, men känner ändå att jag börjar bli skoltrött. Om jag skulle välja natur är jag rädd för att det blir så mycket plugg att jag inte hinner att måla osv. under fritiden (eftersom jag även tränar) och att jag därför skulle ha svårt för att komma in på en konsthögskola om jag skulle vilja det i framtiden. Mitt andra alternativ till högskoleutbildning är dock arkitektur men jag är inte helt säker på det heller.

    Om jag väljer estet kan jag måla under min studietid och därmed bli bättre på det inför eventuella konstnärsstudier. Jag planerar att välja till matte 3 och fortsätta läsa 100p spanska. Med matten kan jag då få behörighet till arkitekturstudier men inte få full meritpoäng! Är meritpoäng verkligen så viktigt eller finns det stor chans att komma in på arkitekturlinjen genom arkitektur- och högskoleprovet??

    Vet inte vad jag ska ta mig till! Hjälp?!

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, förstår din förvirring! Du är inte ensam! Och jag vet inte om jag kan göra det lättare för dig eftersom det inte finns några färdiga svar på din problematik.

    Jag kan dock ge lite reflektioner och peka på saker du kan fundera på...t.ex. på din begynnande skoltrötthet som du nämner? Skulle det vara värt att ändå gå Estet med den variation som det programmet innebär - kan det gynna din motivation och lust så kan det betyda väldigt mycket. Särskilt för dina kursbetyg.

    Eftersom högskolan inte bryr sig om vilket program du gått utan bara på vilka kurser och betyg du har så kanske Estet med höga kursbetyg + Matte 3 och Naturkunskap 2 vara ett alternativ. Då har du även behörigheten att söka till en Arkitektutbildning.

    Spanskan får du bara meritpoäng för om du läser från steg 3.

    Kontakta dom som står för arkitektprovet och fråga hur urvalet brukar gå till och vilka chanser man har - dom borde sitta inne med mer detaljkunskap.

    http://www.arkitektprovet.se/

    /Lena, Syv