Mim

    Hej! Jag går just nu i nian och ska välja gymnasie snart.  Jag står emellan Sam-beetende och bild och formgivning. Jag vill gärna gå estet för jag älskar och rita och tycker det är jättekul men jag har absolut ingen aning vad jag vill göra i framtiden. Så är det smart att gå estet då? Jag hade tänkt att lägga till ämnen som matte 2, ifall jag gör det får jag samma behörighet som samhäll? Jag gillar psykologi och tycker det är väldigt intressant och det är därför jag är inne på sam-beetende men jag vet inte ifall jag skulle klara av det. Redan nu är jag ganska skoltrött och vill ha en förändring i gymnasiet medans sam är rätt så lik grundskolan och man måste läsa moderna språk vilket jag avskyr. Men jag får en bredare grundutbildning. Så ska jag gå på estet som jag antagligen kommer tycka är roligare eller sam och få en bredare utbildning?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Mim,
    du har funderat en hel del och tagit fram vissa fakta om de utbildningar som du väljer mellan, vilket är jättebra!
    Om du vill ha en förändring (större förändring) mot grundskolan, titta gärna på yrkesprogrammen. Chansen att få läsa matte 2 är lika stor på ett yrkesprogram som på ES. På yrkesprogrammen har du alltid rätt att läsa svenska 2,3 och engelska 6 vilket kommer ge grundläggande behörighet till högskolestudier.
    Om du gillar det kreativa, rita och måla, så kanske hantverksprogrammet är ngt som skulle passa dig? HV har flera inriktningar: bl.a Finsnickeri och Textil design.