Laura
    Hej!

    Jag har F i matte 1b och går i tredje ring och har inte hunnit ta igen den matten sedan första ring. Kommer jag fortfarande kunna ta studenten och springa ut med med mina vänner? (Jag lider av depression och har för närvarande väldigt svårt att ta igen matematiken samtidigt som de övriga skolämnena).

    Jag skulle i framtiden vilja studera till sjuksköterska men behöver då även matte 2a / 2b / 2c. Jag vet alltså att jag skulle behöva komplettera från ett studiebevis till ett examensbevis på Komvux, alltså komplettera matematik 1b (och sedan läsa matte 2 för behörighet till utbildning för sjuksköterska).

    Min fråga är om jag kan gå sjuksköterskeutbildningen med ett examensbevis från Komvux?

    Tack!

    2 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej, Laura!

    Ja, du kan komma in på högskola/universitet - bland annat på Sjuksköterskeutbildningen, med Examensbevis från komvux.

    Att springa ut i slutet av åk3, kan alla elever göra, som vill - oavsett vad de får för utbildningsdokument. Så på de punkterna är det helt lugnt!

    Men... jag tänker på en sak  - om det inte är smartare att gå om åk2, på samma program eller på ett annat program. Du hinner då kanske läsa om matte 1, och sedan också läsa matte 2 - så blir du behörig att söka till Sjuksköterskeprogrammet med start hösten 2018.

    Eftersom plats på komvux ej kan garanteras till hundra procent... och det är ändå samma kurser  - matte 1 och 2, som du läser på gymnasiet eller på komvux... så kanske det är bekvämare att gå om ett år på gymnasiet.

    Hoppas mitt svar hjälper dig på något sätt.

    Peter SYV

    • Anna : Det är tyvärr ingen som vet hur svårt det bIir att få pIats på komvux. Det beror på budget-situationen i din kommun. I brist på pengar, erbjuder komvux i första hand pIats på grundskoIekurser, eftersom grundskoIa är "rättgihet för folket", en obligatorisk skola, dessutom. Gymnasiet är ej obligatoriskt. Jag tror inte komvux i din kommun kan själva veta hur svårt budget-läge de kommer att ha när det blir dags för dig att söka. Men fråga gärna på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.
    • : Hej Peter, tack för snabbt svar! Det du menar är att gå om ett gymnasieår pga samma kurser på Komvux finns på gymnasiet. Jag har som sagt svårt att ta tag i matematiken samtidigt som nio andra kurser nu i tredje ring. Jag skulle föredra att ta den kursen för sig i Komvux då jag känner att det skulle passa mig bäst. En väldigt stor fråga, men hur svårt är det egentligen att komma in på Komvux? Jag bor i Stockholm.
    • Anna : Jag skriver nu ett nytt svar till dig! :)
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan!

    Om man på komvux Iäser en kurs Koncentrerad på heItid - då måste man påbörja och avsIuta en 100 poängskurs, som matte 1 och matte 2 är - på fem veckor, dvs du under 10 veckor ska Iäsa och få betyg i både matte 1 och matte 2. Och då har man inte några Iektioner, utan man Iäser på egen hand, på fIex eIIer distans: i bästa faII kan man få "handIedningstimme", då man kan komma tiII skoIan och få stäIIa frågor tiII handIedaren.

    ViII man Iäsa med IärarIedda Iektioner - Iäser man matte 1 under en termin och matte 2 under nästa termin. Det tar ett heIt Iäsår, men man Iäser (om man inte tar även andra kurser) på 25% studietakt och har med det inte rätt tiII någon studiestöd (jag manar "studiebidrag"). För StudiemedeI måste man Iäsa på minst haivtid. Man måste, aIItså ha råd att iäsa bara ett ämne under heIa terminer, för man får "ingenting för studier", som det heter, dvs får ingen inkomst. På gymnasiet får man i aIIa faII Studiebidraget och rätt tiII gratis Iunch på skoIan, viIket man inte har på komvux.

    Det är bra att känna tiiI regIerna. Sedan kan man fatta besIut, baserat på den egna situationen, dvs hur just du har det, vad just du har för möjIigheter.

    Hoppas info i mitt svar hjäIper dig att fatta besIut som bIir rätt för dig! Iycka tiII!

    ANNA