Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    om examensmål för Sjöfartsutbildningen kan du läsa på skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/sjöfart-examens-mål

    och

    Programstruktur för Sjöfartsutbildningen finns att ladda som pdf från skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/sjöfart

    Allmän information om den utbildningen: Sjöfartsutbildning/däck finns att läsa bl.a på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/SX/daeck

    Listan på gymnasieskolorna där den utbildning erbjuds - se gymnasieguiden.se/gymnasium?sjöfart-däck -- vad jag kan se så är det 7 skolor som erbjuder den utbildning och SYV-ar som jobbar på de skolorna borde vara välinsatta i vilka krav som eleverna bör uppfylla för att få examensbevis; så mitt råd är att du kan, förutom skolverket, även vända dig till personal på de gymnasieskolorna.

    Jag har nu pratat med en sakkunnig på Skolverket och fick svar om att det inte finns någon gymnasiekurs som skulle heta "navigation". En annan sak som jag fick bekräftat av en sakkunnig vid skolverket är att kraven för examensbevis från sjöfartsutbildningen är desamma som från gymnasiets yrkesprogram. Om kraven för examensbevis från gymnasiet var god se gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen

    Studie- och yrkesvägledare