lukas

    Hej finns det möjligheter att söka och läsa och kanske examinera matte 4 under sommaren på något sätt. Bor i västerås kommun men distans eller liknande skulle fungera. Om det finns en chans vill jag gärna veta hur jag anmäler mig:) Tacksam för svar

    • Julia : Är du i slutet av år 3 på gymnasiet redan nu eller ska du läsa på gymnasiet (fortsätta) kanske år 3, eller 2 - till hösten?
    • :

      Går i 2:an nu börjar 3:an till hösten, läste nyss klar matte3b

    • Julia : var god Läs mitt svar, nedan.
    • Julia : Kort svar: du kan endast få betyg på din egen skola. Fråga om din skola kommer erbjuda sommarskola och om du i så fall kan gå matte 4 på sommarskolan på eller via din gymnasieskola.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Lukas!
    självstudier i matematik kan man bedriva bl.a med hjälp av www.matteboken.se - kanske känner du igen den sidan redan... Kursen Matematik 4 finns upplagd på matteboken.se/lektioner/matte-4 men du får inte något betyg om du bedriver självstudier. Även studier på kurser som du kan köpa på t.ex Hermods distans inte kommer ge några betyg.
    Vill man ha ett betyg i en gymnasial kurs, bör man läsa kursen på gymnasiet, på komvux eller göra prövning i kursen. Gymnasieelever kan göra prövningar endast på sin egen skola.
    På en folkhögskola får man Omdöme, ej betyg. Men omdöme ger också behörighet till högre studier. Till exempel kan man ha examensbevis från gymnasiet + omdöme i matematik 4 som kommer ge särskild behörighet i just matte 4. Då har man grundläggande behörighet genom sitt examensbevis + särskild behörighet i matte 4 genom omdöme från en folkhögskola.
    Så länge elever inte är "klar" med gymnasiet, kan hen tyvärr varken läsa på komvux eller på en av folkhögskolorna.
    Så, om du till hösten ska fortsätta läsa på gymnasiet, kommer varken sig komvux eller någon folkhögskola ta in dig, och du kan endast bedriva självstudier eller köpa någon kurs, men det kommer ej ge dig betyget. Om du skaffar dig kunskaper på egen hand kan du fråga på din gymnasieskola om du ska kunna göra prövning. Skolan kan säga Nej. Det är dyrt och besvärligt för skolan att anordna prövningar och elevens rättighet är att endast om hen fick F i en kurs eller om undervisning i en obligatorisk kurs ej kunde erbjudas få göra prövningar; detta gäller så länge man är elev på gymnasiet.
    Alltså, så länge man är gymnasieelev, är man hänvisad till att få betygen endast på sin egen gymnasieskola (eller om skolan köper en kurs för dig, vilket sker extremt sällan, endast i mycket speciella fall).
    Efter gymnasiet får man göra prövningar i hela Sverige och man kan också söka läsa på komvux och på alla de olika svenska folkhögskolorna (finns över 150 st spridda över hela landet).
    Tips! kika även på chalmers.se/sommarmatte

    Vi får ofta frågor från gymnasieelever om de under sommaren eller vid sidan av sina studier under läsåret kan läsa gymnasiala kurser och få betyg på andra ställen än sin egen skola. Och tyvärr är svaret på den frågan: nej, den möjligheten finns inte. Eller så känner vi inte den här på FRåGA SYV. Man kan fråga sig: varför finns inte den möjligheten? Min gissning är att det är för dyrt för att betygssättningen kräver en behörig lärare som ska följa eleven under kursens gång och sedan också sätta rätt betyg. Det kräver många timmars lärararbete per elev och kurs (och lärare vill inte och ska inte behöva jobba gratis; de vill ha betalt, men vem ska betala för det?). Du får gärna höra av dig om du hittar möjlighet att mellan år2 och 3 på gymnasiet (på sommarlovet) få betyg i någon gymnasial kurs. Jag är säker på att det finns många elever som skulle vara glada om sådan möjlighet hade funnits! :(

    • :

      Okej förstår, finns det möjlighet att läsa på komvux under sommaren och tenta av matten med betyg? eller har jag missuppfattat det hela

    • Julia : För att komvux ska anta dig måste du ej längre vara gymnasieelev. Du kommer behöva uppvisa examensbevis eller sudiebevis (vilket kräver 3-årig gymnasiegång) för att komvux ska ta in dig på någon kurs. Om man ej gick 3 år på gymnasiet, måste man i så fall bli "tillräkckligt gammal" (från 1 juli det kalenderåret man fyller 20 år kan man bli antagen till komvux, oavsett tidigare utbildningsbakgrund).
    • : Så det finns ingen möjlighet att få betyg i matte 4 om inte min skola examinerar det som jag vet att dem inte gör, går inte att göra på någon annan skola?
    • Julia : Någon annan skola kommer inte lägga resurser (lärartid) på en elev som de inte ansvarar för och ej får ersättning för lärartimmar som krävs att lägga ner för att ge undervisning eller prövnings-tillfällen. Det är en kostnadsfråga. Matte 4 är en 100p.kurs som motsvarar cirka 100timmars undervisning + 100 timmar till elevens egen insats (hemläxor, grupparbete mm). 100timmar av lärartid kostar jättemycket pengar. Läraren vill ju ha betalt för sitt arbete. Säg att du skaffar dig kunskaper på egen hand, och endast vill ha ett betyg; då är det en fråga om Prövning. För att betyget ska vara rätt, bör eleven påvisa att hen kan hela kurserns innehåll på "en viss nivå" = ett visst betyg. Hur kan man göra det? Jo, på prövningsenheten skriver man först ett "slutprov" på hela kurser. Lärarna rättar den och förbereder unika frågor (olika för varje elev) inför en muntlig del. Sedan samråder läraren och medbedömaren och sätter ett betyg. Det är rätt många timmars arbete för flera personer: läraren, medbedömaren, utbildningsadministratören och även rektor, som kollar att allt gick rätt till och bekräftar att eleven fick rätt betyg. För alla de timmarna vill de som jobbar få betalt. Och vem ska betala? Endast den gymnasieskola där eleven är inskriven (så länge hen är inskriven där) får ersättning för att ge eleven undervisning (med tillhörande betygssättning). Ingen annan skola kan under samma tid få ersättning för samma elev. Därför kommer alla andra skolor säga Nej, du kan inte läsa hos oss eller få betyg hos oss. Du behöver inte tro mig. Du kan själv fråga på andra skolor. Du kan också kontakta skolverket, 08-52733200. Hör gärna av dig om du får ett annat svar än den som jag ger dig här nu. Jag blir glad om jag har fel! :)
    • : Ajj då tråkigt att höra ska försöka kontakta skolverket. Det finns ingen chans att min skola kan examinera i en kurs som inte finns i kursplannen antar att det inte kommer att funka?
    • Julia : Det är inte förbjudet för gymnasieskolan att erbjuda prövningar. Frågan är om din skola anser att den har råd att betala för de extra-lärartimmarna som det kräver. Sedan är det också en rättvisefråga: om du får göra prövning i en kurs, som inte ingår i din studieplan, då bör alla elever på din skola också få göra minst en prövning, om de så önskar (och helst även alla elever i hela Sverige, alla som så önskar) - för att varför ska just du få göra det men inte alla andra som så önskar? :)
    • : Tänkte mer om en skola ens får examinera i en kurs som dem inte har ?
    • Julia : Du ställer en skol-juridisk fråga. Du får det bästa (mest rätta) svaret från skolverkets jurididisk avdelning.
    Läs alla kommentarer