Kevwi

    Jag går snart ut tredje året på gymnasiet med 1,5 extra meritpoäng utpå mitt jämförelsetal. Jag tänker gå tekniskt basår som har gymnasiekomplettering för matte 3, 4 och 5. Kommer de kurserna kunna ge mig de sista 1,0 meritpoängen som behövs för att maxa ut till 2,5, eller ger inte komplettering efter gymnasiet extra meritpoäng till meritvärdet?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    man kan efter gymnasiet komplettera för att få fler meritpoäng men det måste vara komvux-kurserna som man läser och får betyget i slutet av kurserna eller om man gör prövningar och får betygen "den vägen", alltså genom prövningar.
    De kurser som man läser på folkhögskolornas basår eller på basåren på universiteten kan inte ge några meritpoäng. På folkhögskolorna får man Omdöme, inte betygen. På universiteten är kurserna "liknande gymnasiala kurser", behöver inte vara identiska med gymnasiala kurser + att betygssystemet är annorlunda på högskolor-universitet.
    Hur som helst, så kan man ej få några meritpoäng för kurser betygsatta på universitetsbasåren.
    Läsa på gymnasial nivå på komvux söker du i den kommunen där du är folkbokförd. Vad gäller prövningar, så får de som inte är gymnasieelever boka in sig på prövningar i hela Sverige (behöver alltså inte vara där man bor eller där man är folkbokförd).

    Studie- och yrkesvägledare