Yona
    Hej, jag går i naturvetenskapsprogrammet 1an och fick F i engelska.
    jag tänker att bli arkitekt.
    ska jag gå i Komvux för att göra om eng 5 eller hur blir det, för att jag vet inte om jag kommer äns att klara eng 6.
    vad ska jag göra?

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Du kommer få möjlighet att göra prövning i engelska 5 innan du går ut år3 på gymnasiet. Du kan fortsätta läsa eng till nästa kurs, eng 6 och kanske får du godkänt betyg i eng 6 i slutet av kursen och i eng 5 -genom en prövning. I annat fall kan du efter gymnasiet söka till komvux och/eller till folkhögskolorna för att läsa engelska där.
    Eftergymnasial utbildning i Sverige kräver minst E i eng 5, men ibland också i eng 6. Det är högre krav vid antagning till högskola eller universitet än till yrkeshögskola.
    Gör ditt bästa! Prata med din engelska lärare om varför du inte uppnådde godkänt nivå, be om råd om hur du ska göra för att höja dina chanser att få godkänt.

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Yona!
    Det finns flera olika "Arkitektyrken", t.ex

    Arkitekt

    Byggprojektör CAD/BIM

    CAD-konstruktör

    Informationsarkitekt

    Inredningsarkitekt

    IT-arkitekt

    Landskapsarkitekt

    Planeringsarkitekt

    Samhällsplanerare

    Systemarkitekt

    Teknisk ritare

    Trädgårdsarkitekt

    Så vitt jag vet kräver de flesta av de yrken någon form av eftergymnasial utbildning och det krävs, precis som SYV Mikael redan har svarat - för yrkeshögskoleutbildningar - lägst godkänt nivå i engelska 5 och för akademiska utbildningar: lägst godkänt nivå i engelska 6. Du kanske behöver lite längre tid på dig att uppnå kraven inom ämnet Engelska. Om du inte kommer även i framtiden uppnå godkänt betyg i åtminstone engelska 5, då kanske du blir tvungen att välja något annat kunskapsområde att satsa på vad gäller din framtida yrkeskarriär, än just Arkitekt-yrken.
    www.framtid.se kan du se över 2.ooo olika yrkesbeskrivningar. Titta gärna på många olika yrken! Om du är duktig på att teckna, måla eller rita - så kanske du blir intresserad av yrken Illustratör och Tecknare.