mohammad

    Hej jag läser engelska 7 men sannolikheten att jag får F är hög min fråga är, får man läsa och komplettera engelska 7 på komvux om man har F från gymnasiet? och om man får då kan man få den 1,0 meritpoängen ?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan, jag antar att du gör ditt bästa och försöker få så bra kunskaper och så högt betyg i alla kurser du läser.
    Om du får F, så sök sedan läsa kursen på komvux. Om du får läsa på komvux eller inte - kan inte vi på fråga SYV svara på. Det finns inte ngn automatisk "rättighet" att läsa en gymnasial kurs på komvux "bara för att" man fick F i den på gymnasiet. Många ggr kan man komma in på kurserna på komvux, men kanske inte direkt när man söker första gången, utan kanske vid nästa (eller ännu nästa) kursstart.
    Får du godkänt betyg i eng 7 (oavsett om du får det på gymnasiet, på komvux eller genom en prövning), så ger kursen + 1.0 meritpoäng (dock är totalt antal meritpoäng 2,5 och ingen kan få fler än just 2,5).
    Info om
    meritpoäng finns på gymnasieGuiden.se/merit

    Vänligen

    ANNA