Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Turan,
    din fråga gäller om vad du ska kunna läsa om 3 år...! Det är rätt lång tid framåt... Situationen och reglerna kan på den tiden ändras.
    Som det är nu - så får inte betyg i Idrott-och-hälsa 1 ingå i examensbevis från Komvux. Så, om du ej får examensbevis på gymnasiet och kommer in på komvux-studier med mål att få ut ditt examensbevis, så spelar det ingen roll om du har A-betyg i idrott och hälsa 1 eller om du har F eller inget betyg; detta för att den kursen får ej ingå (som reglerna ser ut idag) - i examensbevis från komvux.
    ****
    Att på förhand planera att få "streck" eller F betyg i någon kurs - avråder vi ifrån. Som elev för man göra sitt bästa i varje kurs man läser. Det tycker vi på Fråga SYV bör vara standard och en generell "inställning".
    ****
    Ang. inte vara på lektionerna på gymnasiet, oavsett vilken kurs det gäller... så efter 4 timmars olovlig frånvaro (per kalendermånad) mister du ditt Studiebidrag, info om det finns bl a på csn.se/om-nagot-hander-eller-andras/ogiltig-franvaro-pa-gymnasiet---information-om-skolk.

    Vänligen
    Julia SYV