Alfred
    Hej, jag går första året i gymnasiet och har inte varit på ett enda idrottspass. Bara några få. Vi har idrott på ett gym och jag gillar inte alls gym. Men brukar försova mig till idrotten också. Men har sedan också jätte mycket problem med matte, fått f på varje prov. Måste jag gå om gymnasiet om jag får godkänt i alla andra ämnen men inte dessa 2?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alfred!

    Om du går första året på gymnasiet, då antar jag att du läser Matematik 1 (men om du går på Naturvetenskaps- eller på Teknikprogrammet då kanske du redan har påbörjat matte 2) - och det är viktigt att veta för att:

    utan godkänt betyg i Matematik 1 kan man inte få ut Examensbevis. Även om du skulle få A-betyg i alla andra kurser, men F i Matte 1 - då uppfyller du inte kraven för gymnasieexamen men med F i Idrott och häsa 1 kan man få Examensvevis (om man för övrigt inte har för många andra F-betyg).

    Att gå om ett år på gymnasiet på samma skola och program är rätt så ovanligt. Oftast så byter man program och går ett år på ett annat program. Vilket program går du på nu? Om det är svårt med matte, så kanske du skulle kunna byta till ett program där man läser mindre matte? ... där man läser Matte 1a (det gör man på alla yrkesprogram). Om du redan nu går på ett yrkesprogram och läser matte 1a och riskerar F i den kursen, då behöver du extra hjälp från din mattelärare eller från en speciallärare på din skola.

    Allt som oftast får elever fortsätta till åk2 och 3, även om de har några F från åk1. Sedan finns det olika lösningar. Om du kan bättra på dina kunskaper i matte under åk2 och 3 kanske kan du göra Prövning i matte 1 under åk3 och förhoppningsvis uppfylla kraven för Examensbevis. Annars så går man ut gymnasiet med Studiebevis (i ställer för Examensbevis) och med det inte är behörig till att söka till högskola. Man kan i vissa fall komma in på yrkeshögskola även utan Examensbeviset. Man kan ocså få jobb (om man är duktig och har lite tur) utan Examensbeviset.

    Jag hoppas du fick nu svar på din fråga men återkom annars om ngt fortfarande är oklart.

    Bästa hälsningar

    ANNA