Sara
    Jag går i nian och har F i betyg på höstterminen i matte, svenska och engelska.
    Kan jag höja mitt betyg till nästa termin eller är det kört?
    Vad ska jag göra?
    Jag vill gå ekonomi linjen och oroar mig för om jag kommer in eller inte.
    Räknas betygen från höstterminen eller är det bara vårterminens betyg som räknas?

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Sara!
    Det är VÅRTERMINENS betyg som gäller vid det slutgiltiga antagningen till gymnasiet.
    Om du får godkända betyg i slutet på maj, blir du behörig till gymnasiet.

    Dock uppmanar jag dig att tänka noga på om Ekonomiprogrammet är rätt val för dig.
    Prata med din lärare i matematik. Om du har så pass står svårigheter i matte, att du riskerar F betyg - kanske inte Ekonomiprogrammet är det bästa för dig.

    Att kOMMA IN på en utbildning är bara början. Sedan ska man också klara av den utbildningen i 3 år på gymnasiet. Och eftersom du vill gå ett HÖGSKOLEFÖRBEREDANDE program, är då tanken att du efter gymnasiet ska läsa i minst 3 år till - på högskola. Det blir massa kurser att klara av och helst få bra betyg i - för att kunna komma vidare.

    Om behörighet till gymnasiet läs på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/behoerighet-att-soeka-till-gymnasiet-gymnasiebehoerighet

    Svenska (alt Svenska som andraspråk) är det viktigaste ämnet om du söker till gymnasiet med undervisningsspråk svenska. Utan godkänt betyg i Svenska på våren i åk9, blir dina möjligheter till att gå på gymnasiet - ganska begränsade.

    Du får gärna återkomma till oss och berätta hur du tänker kring val till gymnasiet.
    Vi vill hjälpa dig!
    Hälsningar
    Mikael SYV
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej, Sara!
    Du frågar vad du ska göra?
    Och jag tycker du bör ha samtal med dina lärare i svenska, engelska och matematik och det är bra om din klasslärare/mentor och dina föräldrar/vårdnadshavare deltar också.

    Ni bör prata om varför du riskerar F betyg i ämnena och vilket stöd du behöver och vad skola kan erbjuda dig i form av särskilt stöd.

    Det som finns är
    1. möjlighet att gå om ett år på grundskola
    2. reducera antal ämnen du läser - så att du kan koncentrera dig på färre ämnen
    3. gå undervisning i mindre grupp
    4. få individuell undervisning av speciallärare
    5. göra utredning om dyslexi och/eller diskalkyli

    Om du inte blir godkänd i något av ämnena: svenska, engelska eller matte (och jag menar vårterminens betyg, som du kommer att få i slutet av maj 2016) - är du inte behörig till något nationellt program på gymnasiet. Då kan du bara gå om ett år på grundskolan eller läsa på IM, introduktionsprogrammen: http://www.gymnasieguiden.se/program/IM

    Det är klart du kan få E i ämnena på våren och vi hoppas och håller tummarna!
    Men även då - om du får E i kurserna, och vi säger att du kommer in på ett högskoleförberedande gymnasieprogram, så är inte det "fixat", allting, då, tyvärr.

    Under tre år på gymnasiet ska du prestera för att få godkända betyg. Gymnasiala kurser är svårare än grundskolekurser, det går snabbare och man får ta mycket eget ansvar. Läraren förklarar inte allt under lektionerna. Man får läsa själv och lära sig ganska mycket på egen hand. Om man inte vill eller kan läsa på det sättet, då passar inte högskoleförberedande program.

    Jag råder dig kika på yrkesprogrammen. Det finns många bra och roliga utbildningar där. Man lär sig ett yrke och kan direkt efter gymnasiet få jobb och tjäna egna pengar och "stå på egna ben", som det heter. Sedan kan man fortsätta läsa. Det är många som läser vidare efter yrkesprogrammen.

    Jag vet inte var dina intressen ligger men du skriver att du vill gå Ekonomiprogrammet. Är du intresserad av företagande? Vill du kanske starta ett eget litet företag? det kan man göra om man har lärt sig ett yrke, t.ex. konditor, sömmerska eller florist (det är bara några exempel). Det finns många roliga yrken som man kan lära sig på gymnasiet och jag tycker du bör titta på vilka yrken som finns på www.framtid.se

    Jag tycker också att det är bra om du läser om yrkesprogrammen och jag hoppas du tycker om något av dem.
    Det finns 12 yrkesprogram - här får du några exempel på utbildningar på yrkesprogrammen:
    http://www.gymnasieguiden.se/program/NB/traedgard

    http://www.gymnasieguiden.se/program/VO

    http://www.gymnasieguiden.se/program/BF/pedagogiskt-arbete

    http://www.gymnasieguiden.se/program/VF/fastighet

    http://www.gymnasieguiden.se/program/EE/dator-och-kommunikationsteknik

    http://www.gymnasieguiden.se/program/RL/faerskvaror-delikatesser-och-catering

    http://www.gymnasieguiden.se/program/HV/textil-design

    Jag hoppas att någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!
    Vi hoppas det går bra med dina betyg och med ditt gymnasieval!
    Hör gärna av dig igen. Vi ska ge dig så mycket information och stöd som vi bara kan.
    ANNA