Julia

    Hej! Jag har ett F i matte 4 från gymnasiet. Jag vill söka in till en teknisk utbildning på uni och vill ha ett godkänt betyg i matte 4, samt läsa matte 5 på komvux. Innebär detta att jag måste söka både ma4 och 5 på komvux? Eller måste jag göra en prövning i matte 4 först och SEN efter prövningen söka matte 5? Vill söka till högskolan nästa höst och vill därför inte vänta med att söka kurserna. Optimalt skulle ju vara om jag fick söka båda kurserna som "nya" kurser på komvux, men jag undrar om det bara gäller ma5 som jag inte läst tidigare? och måste göra en prövning i ma4 för att jag fått F? Isåfall kan man söka prövning för ma4 och ma5 samtidigt? (Jag vet att ma5 inte är obligatoriskt för en teknisk utbildning men vill gärna läsa den kursen ändå. ) Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Julia,

    mitt råd blir att du söker läsa matematik 4 och sedan matematik 5.
    Det är oftast lättare att få högre betyg om man läser kurser och inte endast gör prövningar. Eftersom du fick F betyg, borde komvux bereda dig plats på matematik 4.
    Ang. just hur detaljer kring ansökan till komvux ser ut - så är det olika i olika kommuner; förhoppningsvis kan du söka matematik 4 och 5 samtidigt med upplägget att så fort du får godkänt betyg i matte 4, skulle du i så fall kunna direkt påbörja matte 5. Fråga personal på komvux i din kommun om du kan göra en sådan "konsekvent"-ansökan eller om de vill först se godkänt betyg i matte 4 för att låta dig göra ansökan till matte 5.
    Vänligen
    ANNA