Elias

    Hej, jag tar nu studenten och planerar på att läsa en civilingenjörskurs. Problemet är att jag fick ett f i matte 4 vilket enligt KTHs hemsida betyder att jag inte kan komma in på linjen. Jag har dock ett godkänt betyg i matte 5, är den kursen superior på något sätt så att mitt f ersätts med ett godkänt?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Elias,
    eftersom matematik 5 är högre/överliggande kurs är du behörig vad gäller matte 4, alltså du är behörig till utb., som kräver matte 4, om du har godkänt betyg i matte 5.

    Du frågar om F i matte 4 "ersätts"? Och det beror på vad du menar med "ersätts"... F i kursen matte 4 försvinner ju inte och om den kursen finns med i examensbeviset, räknas betyget med i Jmf-tal. Men behörig blir du pga godkänt betyg i matematik 5.

    Vänligen
    ANNA