Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Btenda,

    det stämmer att för att bli behörig till samhällsvetenskapsprogrammet och till andra nationella gymnasieprogram, måste man bland annat ha godkänt betyg i matematik i sitt slutbetyg från grundskolan.
    Med F i matte från grundskolan blir man behörig till IM, introduktionsprogrammen - som t.ex Yrkesintroduktion>>.

    Din kompis måste fortsätta kämpa med matten, men det är också bra att försöka få reda på Varför hen inte når upp till godkänt betyg. Kanske har hon dyskalkyli (det är speciella svårigheter att hantera siffror - och i så fall behöver man hjälp av en speciallärare).

    Ge råd till din kompis att pratamed matteläraren på kompisens skola om att göra en utredning. Matteläraren får kontakta specialläraren. Och vi hoppas din kompis få hjälp på sin skola och uppnår godkänt betyg i matte; men i annat fall kan hen gå på ett av IM-program >>på gymnasiet.
    Det finns även ett alternativ att gå om åk9 - läsa ett extra år i grundskolan. Det kan rektor besluta om.

    Vänliga hälsningar och hälsa din kompis från oss!

    L. :)

    Liselotte