Nathalie
    Jag har för tillfället F i modernt språk och kommer troligen inte kunna/hinna få upp det. Jag läser 2500p och har redan 100p godkänt i språk som jag läste i ettan men man behöver läsa 200p på samhällslinjen.. Min fråga är om man måste ha 200p godkänt i moderna språk eller om jag fortfarande får en gymnasieexamen trots att 100p var icke godkänt. Skolan har varit en väldigt påfrestande och språk är inte riktigt min starka sida. Men är orolig att ett betyg kommer ta ifrån min gymnasieexamen... Rykten gick att man inte fick examen om man ej har 200p godkänt i moderna språk så behöver få veta hur jag ska göra. tacksam för svar

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Jo, du kan få ut examensbevis med F i en eller två kurser moderna språk. Max antal F-poäng i examensbeviset från gymnasiet är 250p. men inte i vilka kurser som helst, men moderna språk "går bra" att ha F i, men max 250p.
    För att uppfylla kraven för examensbevis är det många olika "punkter" som alla måste vara uppfyllda, bl.a måste man ha E i gymnasiearbete. På ett högskoleförberedande program måste eleven även ha godkända betyg i svenska 2, 3 och engelska 6. Kraven för exam.bevis från gymnasiet kan du se på gymnasieguiden.se/examensbevis