Tilda, elev

    jag går nu i första året på en naturbruksskola med inriktning djur. Vi har nu börjat på nationella proven i svenska Jag har aldrig haft det lätt med svenskan och är väldigt säker att jag kommer få F på iallafall en av delarna. Tal delen. Jag har ett tal denna vecka men har inte kunnat arbeta med det alls pga min psykiska ohälsa så kommer inte kunna göra den. Vad händer med mitt betyg? kommer jag har sabbat det helt för min framtid om jag får F ?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Tilda!
    Även om du får F på det nationella provet är det inte säkert du får F på hela kursen. Läraren gör helhetsbedömning och kan sätta godkänt betyg på kursen även om eleven fick F på NP.
    Annars, så gäller följande:
    för att uppnå kraven för examensbevis från ett yrkesgymnasieprogram, t.ex från NB-programmet behöver du mot slutet av årskurs 3 på gymnasiet få godkänt betyg i bland annat kursen svenska 1. Om du får F i den kursen mot slutet av år1, så kanske du kan läsa om kursen senare - t.ex under årskurs2, eller så kan du göra prövning i den kursen (tidpunkt för prövningen bestämmer din skola). Om du mot slutet av år3 inte får godkänt betyg i svenska 1 uppfyller du inte kraven för examensbevis och kommer få studiebevis. Att få jobb kan man många ggr med studiebeviset. Men vill man läsa på eftergymnasial nivå behöver man bl.a ha examensbevis från gymnasiet eller från komvux. Man kan komplettera från studiebevis till examensbevis på komvux, efter gymnasiet. Man kan också söka till folkhögskolornas allmänna kurser för att där läsa mot omdöme om grundläggande behörighet för högskolestudier. Vill man komma in på en högskole-Universitetsutbildning behöver man bl.a ha godkända betyg även i svenska 2 och 3. Komma in på en yrkeshögskoleutbildning kan man många ggr utan examensbevis. Du får gärna titta på några exempel på yrkeshögskoleutbildningar: på yhguiden.se/branscher/djurvård-lantbruk-skog-och-tradgård kan du se yh inom "Naturbruk-och-djur"