Sara
    Hej! Jag skriver angående min syster som går på naturvetenskapliga programmet(år 2) på gymnasiet. Det är nämligen så att hon har fått F på det nationella provet i Fysik 1. Detta prov gjordes i maj(29 maj tror jag för att vara mer exakt) hon fick svar från sin lärare den 12 juni via mail där han berättade att hon fick F på det provet. Han berättade att hon kunde få göra om det efter 3 dagar(15 juni) vilket hon också gjorde och fick precis under godkänt gränsen. Min syster har haft 3 prov i fysik 1 utöver det nationella provet och fått E på alla dessa. Det jag undrar är hur fungerar det med betygssättningen då? Borde inte man göra en helhetsbedömning över alla utförda prestationer och utifrån detta sätta slutbetyget på kursen? Borde man inte primärt använda ett nationellt prov för att höja en elev betygsmässigt istället för att dra ner hennes betyg. att hon fick tre dagar på sig att förbereda sig för ett omprov finner jag vara väldigt ologiskt då det rimligen inte kan vara tillräckligt med tid för att förbereda sig inför ett omprov. Jag har mailat hennes lärare precis som jag ovan anfört och han svarade min syster att " du uppnår E-kraven för experimentförmåga samt kommunkationsförmåga men däremot uppnår du inte E-kraven för problemlösningsförmåga och begreppsförmåga, en samlad bedömning av dina kunskaper och färdigheter visar därmed att du inte uppnått kunskapskraven för betyget E för hela kursen vilket i sin tur medför att betyget blir F"

    Hur kan detta ens vara logiskt när hon har klarat av tre prov där alla visar på att hon klarat både problemlösning och att hon innehar begreppsförmåga.

    Skulle du kunna hjälpa mig förstå hur detta går ihop och skriv gärna lite vart jag får fram bestämmelser som gäller angående detta. Förstår inte riktigt hur ett nationellt prov kan dra ner alla andra utförda prestationer, hon är alltid med på lektioner och är aktiv.

    Mycket tacksam för snabbt svar

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Betygssättningen ansvarar läraren för men ni kan också vända er till rektorn. Det är rektor som är ytterst ansvarig för allt som har med skolarbetet att göra.

    Vad jag tycker om betygsättningen spelar ingen roll för att det är läraren som sätter betyg.

    Du kan ringa till Skolverkets upplysningstjänst på vardagar kl.9.30-11.30 och kl.13-15.

    • : Hej
    • : ja, jag förstår, jag är inte ute efter vad du tycker om betygssättningen utan undrade utifrån dina kunskaper om detta är okej att man gör så men jag får höra av mig till skolverkets upplysningstjänst då. det var rektorn som sa att han anser att läraren betygssatt enligt tillämpande bestämmelser. men tack för snabbt svar uppskattas mycket!
    • Julia : Hur betygskriterier tolkas och tillämpas är lärarens kompetens, inte SYV-ens men jag vet av erfarenhet att slutprovet är viktigast pga de tidigare prov mäter inte hela kursinnehåll utan bara delar av kursen. Ex när man gör prov i mitten av kursen, har man inte ännu läst den senare halvan av kursen och kan därför inte visa kunskaper i den delen. Ni kan be om att en medbedö
    • Julia : Ni kan be, dock inte kräva, om att en annan lärare, en medbedömare, tittar på "fallet" och förhoppningsvis går rektor med på det.
    • : Hej, tack för utökat svar. Jag förstår vad du menar, skall se hur det blir tack för hjälpen! :)
    • Julia : Lycka till! Vi håller tummarna!
    Läs alla kommentarer