Nora
    Hej! Jag undrade bara ifall man har fått F på biologi 2, kemi 2 och fysik 2 får man ändå ta studenten? Jag menar om man har gett upp och orkar inte med dem men får ändå jätte bra snittpoäng så att man kan komma in i en utbildning som ej kräver dessa ämnen? Naturvetenskapsprogrammet gäller det.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej, med tre hundrapoängs kurser ickegodkända betyg kommer man få Studieintyg i stället för gymnasieexamen, vilket betyder att man inte har grundläggande behörighet och med det inte är behörig till en eftergymnasial utbildning. För att få gymnasieexamen kan man inte ha mer än 10 procent F. Du behöver få E i en av kurserna. Med 200 p F kan du få gymnasieexamen och med det kunna söka eftergymnasiala utbildningar. Med vänlig hälsning, Mikael syv