philip
    Hej jag går i 1an på gymnasiet på industritekniska och nu är det så att vi hade nationella i matte 2c förra veckan och fick idag veta att jag intr klarade det, har fått F på ytterligare 2 av 3 prov så min fråga är hur detta kommer påverka min framtid kan jag fortfarande komma in på högskolan och kan jag till ex läsa igen matte 2c efter gymnasiet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Philip,

    på Industritekniska programmet som är ett yrkesprogram är endast matte 1 en obligatorisk kurs. Du kan därför få examensbevis med F i matte 2. Får du examensbevis med godkända betyg i svenska 2,3 och engelska 6 har du i så fall Grundläggande behörighet till högskolestudier. Men du blir inte behörig till de utbildningar som för särskild behörighet kräver matte 2.

    Du har under din gymnasietid rätt att göra prövning i matte 2. Du kan också be att få gå om den kursen. Du kan då be att bli bedömd i en lättare kurs matte 2b eller i ännu lättare kurs matte 2a.

    Till många utbildningar krävs det matte 2a eller 2b eller 2c, dvs spelar ingen roll om det är lättare eller svårare kurs i matte.

    Jag blir dock lite fundersam... varför läser ni matte 2c och inte 2a och varför läser ni 2c redan i åk1. På yrkesprogram är det endast matte 1a som är en obligatorisk kurs. Matte 2a kan man på yrkesprogram läsa som en valbar kurs.

    Är du säker att du läser på IN>> och inte TE>>?

    Bästa hälsningar

    ANNA

    Var god se >>Kursplan publicerad på din gymnasieskolans hemsida

    Och i planen står det att man som Programfördjupande /valbar/ kurs läser matematik 2a. Det är endast matematik 1a som är en obligatorisk kurs på Industritekniska programmet.

    I kursplanen på din egen gymnasieskolans hemsida ser man:

    Och inom Programfördjupning ser man:

    • : Jag går på en privatskola och vi läser in 4 år på 3 så därför läser vi matte 2c redan nu i ettan och på min skolan så är matte 1 och 2 obligatoriskt
    • : Hej har en ytterligare fråga, jag vill jobba med bildesign sen när jag går ut gymnasiet, kan kah komma
    • : in på den högskoleutbildningen med endast
    • : Matte 1a?
    • Anna : Om det är ett speciellt upplägg på just din skola och jag vet inte vilken skola det är och kan därför inte titta på vad för upplägg det är - så är det mycket svårt att säga ngt. mer än att för Examen från Industritekniska programet krävs inte godkänt betyg i matte 2, utan räcker med godkänt betyg i matte 1. Det som är vanligt är att elever på Industritekniska programmet läser matematik 2a om de vill - frivilligt - och 2a är en lättare kurs än 2b och 2c och lättare att få godkänt betyg i. Jag råder dig att prata med personal på din skola, SYV, mattelärare och kanske t o m med rektor om möjighet för dig att gå tillbaka till de "vanliga" generella regler som gäller för gymnasiets nationella program /frångå det speciella upplägget på din skola/ alt. kan du fundera på att byta skola. Ännu ett alternativ är att du slutar på gymnasiet med Studiebevis om du får för många F betyg... Det är sedan möjligt att efter gymnasiet komplettera på olika sätt, bl a genom studier på komvux.
    • Anna : TEKNISKA högskoleutbildningar kräver vanligtvis mer matte än 1a, men t.ex juristprogrammet kräver inte mer matte än 1a. Det beror alltså helt på VAD man vill läsa på högskolan. I Grundläggande behörighet ingår det att man har godkänt betyg i matematik 1, valfri kurs, dvs räcker med E betyg i matte 1a (det är minimikravet för att bli högskolebehörig, generellt). Sedan tillkommer det Särskild behörighet. Men det finns också utbildningar som endast kräver Grundläggande behörighet, ingen särskild. Ex. utbildningar på Konstfack i Stockholm. Men till Tekniska utbildningar på högskolenivå är det ofta matte 3 som krävs. På yrkeshögskola är det ofta matte 2 som krävs.
    • : Okej tack då vet jag, jag går på Göranssonska skolan i Sandviken
    • Anna : jag har nu utökat mitt tidigare svar till dig. Jag kan inte förstå varför du läser matematik 2c. På din skolans hemsida står det att de som vill, frivilligt, alltså - läser man matematik 2a.
    • Anna : Det du skriver och det som står i kursplanen på din skolans hemsida stämmer inte med varandra. Du måste prata med SYV på din skola. Om du inte kan prata med SYV, prata med din klasslärare/mentor eller direkt med rektor. Det är alltid rektor som är ytterst ansvarig.
    Läs alla kommentarer