Matilda

    Hej, jag är en tjej som tidigare har gjort en 3årig universitetsutbildning och även jobbat några år inom yrket. Har nu börjat intressera mig för läkaryrket men har desvärre inte behörigheten. Det som verkar saknas är kemi 2 och fysik 2 (har sedan tidigare läst matte 4 och biologi 2). Har också ett hp-resultat som verkar räcka för att komma in på några läkarutbildningar i landet. Jag undrar om det går att på ett smidigt sätt läsa till sig dessa två kurser och om mitt högskoleprov då är giltigt för ansökan? Mvh Matilda

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej, kemi 2 och fysik 2 är 100p.kurser - så varje kurs läses på heltid på 5 veckor, om komvux i din kommun erbjuder den möjligheten. Se på komvux i din kommun om du kan anmäla dig till att läsa fysik2 på fem veckor och kemi2 på fem veckor eller läsa de 2 kurserna samtidigt på 10 veckor. Du ansöker till komvux i den kommunen där du är folkbokförd.
    Om du vill söka en högskoleutb.som börjar hösten 2021, behöver du komplettera din ansökan senast 21 juni 2021.

    HÖGSKOLEPROVET
    HP har viss giltighetstid. Så, om ditt resultat inte är för gammalt, då kommer du prövas i HP-urvalet. Antagning.se kan säkert ge mer info om det.