Hej Mansoora,

    Det är Socialstyrelsen som i Sverige bestämmer över läkarlegitimationer. Läs gärna information på www.socialstyrelsen.se

    Mina råd till personen som med utländsk läkarexamen ska flytta till Sverige är
    1. ta med sig alla sina betyg om utbildningar, bevis om anställningar och andra dokument
    2. försöka få examensbevis om läkarutbildningen på engelska, tyska, franska, spanska, om det går. I annat fall kan det ta längre tid, för att betygen måste översättas. Begär kompletterande dokument från den "skola" där man läste till läkare - om kursinnehåll, kurslitteratur som användes i varje kurs och dylikt (om det går).

    3. börja läsa svenska så fort som möjligt.