Kimia
    Hur ska man gå tillväga för att lyckas?.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Kimia,
    Vård/Omsorgsprogrammet är ett yrkesförberedande program.
    För att få ut Gymnasieexamen från ett yrkesförberedande program bör man uppfylla följande krav:

    För att nå en yrkesexamen ska du ha minst 90 procent godkända betyg på en utbildning som omfattar 2500 gymnasiepoäng. Betygen i kurserna svenska 1/svenska som andraspråk 1, engelska 5 och matematik 1 måste vara godkända. Av de programgemensamma ämnena
    måste minst 400 poäng vara godkända. Gymnasiearbetet ska också vara godkänt för att du ska få ut en yrkesexamen.
    Uppfyller du kraven /som nämns ovan/ får du ut Gymnasieexamen. I annat fall får du ut ett Studieintyg som går bra att komplettera på komvux och få sedan ut Gymnasieexamen från komvux, som är lika mycket värt som gymnasieexamen från gymnasieskolan.

    En elev som har en yrkesexamen och har läst kurser i svenska 2 och 3 eller svenska som andraspråk 2 och 3 samt engelska 6, med godkända betyg, har grundläggande behörighet till högskoleutbildning på grundnivå.

    Bästa hälsningar
    Anna SYV