Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Camilla!
    Du måste ställa din fråga till de som satt poängen. För mig låter det som att man får "noll"poäng om man ej gjorde provet alls, eller inte uppfyllt villkoren - exempel att man skulle göra design för en affisch som berättar om Studentfirandet och man gjorde en affisch som berättar om någonting annat, t.ex om hur viktigt det är att inte skräpa ner eller panta (för miljöns skull); jag menar att man ej uppfyllt de ställda villkoren och bidraget därför inte har bedömts, fast den har inkommit. Ännu ett exempel kan vara att bidragit har inkommit för sent, efter deadline och därför inte har bedömts.
    Vi på FRåGA SYV vet inte vad som har hänt. Vi vet inte i vilken del av Sverige din dotter söker till gymnasiet, eller till vilket program hon söker heller.

    Det jag kan säga är att chansen finns att komma in om man har höga betyg i sitt slutbetyg från grundskolan även om man fick noll poäng för färdighetsprovet, för att man konkurrerar med summan av betygspoäng + provspoäng. Du får gärna kontakta gymnasieantagningen (de kanske kan se om det finns notering om orsaken till "noll poäng"). Kontakta annars den gymnasieskolan där din dotter gjorde provet - de borde förklara vad som har hänt. Kanske kan din dotter ännu en annan chans att göra provet? Eller så kanske de vill försöka "avråda" din dotter att söka just den utbildning (om de anser att den utbildningen kommer inte passa din dotter, av någon anledning). Det viktigaste att eleven kommer på en utbildning där hen har förutsättningar att lyckas med sina studier!
    Du får gärna höra av dig senare och berätta vad du fick för svar från gymnasieantagningen och från gymnasieskolan.

    • :

      Hej! Min dotter har sökt till Social science programme med spetsvariant PACE på IHGR i Göteborg.
      Idag uppdaterades hennes poäng på Indra med 248p så det som stod som 0p i fredags var helt enkelt inte uppdaterat.
      Dessa har nu lagts till hennes meritvärde. Hur tolkar man poängen? Jag förstår att 340p är max dvs. motsvarar högsta betyg i alla ämnen i grundskolan, men hur står sig dessa poäng?

      Med vänlig hälsning, Camilla

    • Anna :

      Bra att det fixade sig med poängen på provet (att ni kan nu se hur många poäng din dotter fick). Vad gäller antagning till IHGR-international-high-school-of-the-gothenburg-region så är det en gymnasieskola i Göteborg och det är gymnasieantagningen i Göteborgsregionen som vet detaljerna kring antagningen. Oftast plussar man ihop betygspoängen med provpoängen men även andra upplägg kan ibland förekomma - t.ex att flera prov görs och alla poängen från alla prov plussas på de betygspoängen eller att någon "multiplicationsfaktor" kan införas, t.ex att man multiplicerar provpoängen t.ex med 1.2 eller 1.5... det kan variera mellan olika skolorna och även på samma skola från år till år. FRåGA SYV jobbar inte direkt med antagning till någon utbildning. Vi kan svara på de generella frågor men tyvärr inte om detaljer sådana som du frågar om just nu. Att max betygspoäng är 340 stämmer, men ändast om eleven har betyget i moderna språk som Språkval (ett ämne som blir 17-de ämne) och för övrigt har minst 16 andra betyg i sitt slutbetyg från grundskolan. För att ha 340p. ska man ha A-betygen i 17 ämnen i sitt slutbetyg från grundskolan och ett av de ämnena måste vara moderna språk (språkval). Det är möjligt att man läsa sig till svar på din fråga på hemsidan för gymnasieantagnignen för Gbg´s regionen "Indra2". Se om du hittar svar på din fråga på https://indra2.se Om du inte gör det, kontakta de som jobbar med gymnasieantagningen i Göteborgs regionen. Kontaktuppgifter till gymnasieantag.Gbg´s regionen är E-post: [email protected] & Tel: 031-335 51 30.