Elev
    Hej, jag läser idrott 1 på gymnasiet och min lärare kräver att jag ska kunna avancerade gymnastik för att kunna få högre betyg än C. Det handlar typ att gå på två armar utan att tappa balansen osv, det är sjukt och jag kan inte lägga tid på sånt eller ta risken att bryta kroppsdelar. När jag frågade henne att sånt inte står på kunskapsmatrisen så säger hon att det är så alla tidigare elever har gjort, vad ska jag göra? Kan det stämma? Är det kört för mig att få högre betyg än C?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Keane! Jag antar att det är samma krav som läraren ställer på alla elever och du inte särbehandlas. Ytterst ansvarig på en skola är rektorn. Syv har inte kunskaper i betygssättningen utan det är lärarens kompetens. Du kan annars ringa till Skolverket och be att få prata med en jurist, expert på skoljuridiska frågor. Telnr. 08-52733200, som går till Skolverkets upplysningstjänst har olika telefontider olika dagar.    Du får gärna höra av dig till oss senare för att berätta hur det går för dig i Idrottskursen.